Ementor AB

Tidningstryckarna väljer Ementor för sin IT-drift

Pressmeddelande   •  Sep 04, 2003 12:31 CEST

Svenska Dagbladet och Aftonbladets tryckeri

Tidningstryckarna AB (TTAB) har efter en upphandling mellan ett tiotal deltagande leverantörer valt att outsourca driften av sin administrativa IT-miljö till Ementor. Avtalet sträcker sig över tre år.

I avtalet ingår drift med övervakning av den administrativa IT-miljön, helpdesk för användarna samt servicepersonal på plats. Outsourcingen genomfördes för att säkra driftsstabiliteten samt för att Tidningstryckarna ska kunna ägna sig helt och fullt åt kärnverksamheten.

"Kraven ökar på oss att vi ska vara tillgängliga 24 timmar om dygnet. Det innebär att våra system ständigt måste fungera utan driftsavbrott. Arbetet att underhålla och drifta vår administrativa IT-miljö växte sig större och komplexare. Nu kan vi istället ägna oss åt att trycka tidningar", säger TTAB:s VD Peter Ihre.

Ementor kommer också att vara en aktiv rådgivare i att driva utvecklingen av TTAB:s administrativa IT-miljö framåt. Ementor valdes ut bland tiotalet andra leverantörer tack vare sin förmåga att finna rätt lösning för att kunna säkra TTAB's driftsstabilitet både på kort och lång sikt.

"Det nya avtalet bevisar att det Ementor står starkt som helhetsleverantör inom verksamhetsutveckling, IT-lösningar och -tjänster", säger Johan Rittner, VD Ementor Sverige AB.

För ytterligare information kontakta:
Johan Rittner, Vd Ementor Sverige AB, tel: 0733-67 18 75, 08-566 230 08, johan.rittner@ementor.se
Peter Ihre VD TTAB, tel: 08-703 43 00, peter.ihre@ttab.se

Tidningstryckarna Svenska Dagbladet Aftonbladet AB ägs av Aftonbladet och Svenska Dagbladet och trycker utöver dessa tidningar även Tidningen Metro, periodiska tidningar och reklam.

Ementor är ett av Nordens största bolag inom verksamhetsutveckling och IT-lösningar & -tjänster. Med rådgivnings-, teknologi- och outsourcingkompetens hjälper vi de mest krävande nordiska organisationerna att öka sin effektivitet, skapa kundlojalitet och fundament för förändring. Ementor har 2 500 anställda och finns representerat i 22 städer i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget är noterat på Oslo Børs.