TU, Tidningsutgivarna

Tidningsutgivarna tog initiativ till nya förhandlingar

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 08:50 CEST

Journalistförbundet har under de senaste dagarna upprepat att parterna inte står särskilt långt ifrån varandra när det gäller att träffa ett nytt avtal. Tidningsutgivarna kontaktade därför under helgen medlarna med uppmaningen att prata med Journalistförbundet för att klara ut vilka nya förutsättningar som finns för att återuppta medlingsarbetet .

Sent på söndagskvällen accepterade Journalistförbundet initiativet.

- Vi har naturligtvis tolkat Journalistförbundets uttalanden de senaste dagarna om att vi inte står långt ifrån varandra som positiva signaler. Vi kontaktade därför i söndags medlarna och bad dem att undersöka förutsättningarna för att Journalistförbundet ska återuppta samtalen om ett nytt avtal.

Det säger Björn Svensson, förhandlingschef hos Tidningsutgivarna.

- Eftersom Journalistförbundet säger att de tror att vi ganska lätt kan komma fram till ett nytt avtal och att alla konflikthandlingar därmed ska kunna avbrytas, hoppas vi naturligtvis på ett genombrott. Det vore välkommet. Under de senaste dagarna har vi sett flera exempel på hur konflikten drabbar både tidningarnas nyhetsmaterial och opinionsbildning

Sent på söndagskvällen gav Journalistförbundet besked att de är beredda till medlarnas förslag om förhandlingar. Dessa startar onsdag eftermiddag.

- Tidningsutgivarna lägger ingen prestige i den hör processen. Vår position är tydlig, vi sa ja till det korrigerade slutbudet. När Journalistförbundet nu öppnar för nya diskussioner, hoppas vi att de också ger medlarna en konstruktiv signal som skapar förutsättningar för ett avtal, säger Björn Svensson.

___________________________________________________________________________
För kontakt: