Rikskonserter

Tidstrogen Mozart med Ronald Brautigam och Die Kölner Akademie

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 10:18 CEST

Pianisten Ronald Brautigam och Die Kölner Akademie har länge uppmärksammats internationellt för sitt stora intresse för tidstrogna instrument och tidstroget musicerande. Nu presenterar Rikskonserter en efterlängtad turné i södra Sverige.

Ronald Brautigam hör till Nederländernas mest kända musiker och är en av världens ledande pianister i sin generation. Han är utbildad i hemlandet och i USA för Rudolf Serkin. Brautigam framträder regelbundet med ledande europeiska orkestrar och dirigenter och som kammarmusiker. Utöver konserter på moderna instrument har han särskilt intresserat sig för det äldre klaveret, fortepianot, och dess mjuka, transparenta och färgrika klang. Under turnén medför han sitt eget instrument.

Die Kölner Akademie hör som namnet antyder hemma i Köln och har inriktat sig på ett så stiltroget musicerande som möjligt. Ensemblen har gästat flertalet europeiska festspel och turnerar i Sverige med 16 musiker. Dirigent är ensemblens konstnärlige ledare, den internationellt verksamme amerikanen Michael Willens, utbildad vid Juilliard School i New York och för Leonard Bernstein.

På Mozartprogrammet står pianokonserterna nr 12 i A-dur K. 414 och nr 9 i Ess-dur K. 271 ("Jeunehomme") samt uvertyren till ungdomsoperan La finta giardiniera K. 196 och det medryckande divertimentot i B-dur K. 137.

Pressbild :

Turné 2009 :
15/4 Stockholm, Nybrokajen 11 kl. 19.00 (Rikskonserter)
16/4 Linköping, Konsert & Kongress, Konsertsalen kl. 19.00 (Arenabolaget i Linköping AB)
17/4 Vara, Konserthuset kl. 19.30 (Vara Konserthus)
18/4 Halmstad, Halmstad Teater kl. 15.00 (Kulturförvaltningen i Halmstad)
19/4 Kristianstad, Konserthuset kl. 16.00 (Musik i Syd)

Mer information :
producent Mats Broström, tel. 08-407 16 76