Stockholmsbörsen AB

TietoEnator och OMX’ samarbete ändrar riktning

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 15:17 CEST

I december 2005 meddelade OMX och TietoEnator avsikten att bilda ett samriskföretag inom utveckling och underhåll av system för värdepappersadministration. Parterna har nu kommit överens om att samarbeta inom IT-drift, dock utan att bilda något gemensamt ägt företag.

Som en del av samarbetet har OMX och TietoEnator tecknat ett avtal som innefattar att TietoEnator förvärvar en enhet inom IT-drift med 21 anställda. Överförandet kommer att ha obetydlig inverkan på OMX’ omsättning och resultat för 2006 och enheten avyttras från den 1 april 2006.

OMX’ strategi är att hitta en långsiktig lösning med tydliga kundfördelar för de återstående delarna av det tidigare affärsområdet Banks & Brokers, vilket rör cirka 75 anställda. För närvarande pågår förhandlingar med två potentiella partners.

Mer information kan fås av:
Niclas Lilja, Informationschef
+46 8 405 63 95

Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Via den nordiska börsen i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors, Riga, Tallinn och Vilnius kan OMX erbjuda tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX’ integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för börser, clearingorganisationer, värdepapperscentraler och andra finansiella institutioner världen över. OMX är noterat på den nordiska börsen i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. Mer information finns på www.omxgroup.com.