Tieto Sweden AB

TietoEnator utvecklar webbtjänst för signering av applikationer till Sony Ericsson P800

Pressmeddelande   •  Jun 05, 2003 12:01 CEST

TietoEnator har utvecklat en webbaserad betaltjänst för digital signering av applikationer till Sony Ericssons Smart Phone P800. Lösningen innebär att en användare som laddar ner en signerad applikation också vet att denna uppfyller Sony Ericssons krav.

Den nya webbplatsen, www.p800signing.tietoenator.com gör det möjligt för applikationsutvecklare över hela världen att snabbt och enkelt få sina applikationer testade och signerade för användning i Sony Ericsson P800. Applikationen skickas via Internet till TietoEnator och utvecklaren betalar ett fast pris (149 EUR) via en kreditkortslösning. TietoEnator installerar applikationen och genomför ett grundläggande test. Om applikationen godkänns blir den signerad med Sony Ericssons digitala certifikat inom en vecka.

Den webbaserade tjänsten lanserades i slutet av april på Symbian Exposium03 och intresset är stort, TietoEnator har redan fått in ett 30-tal uppdrag.

- Den nya lösningen möjliggör digital signering av P800-applikationer. Det innebär att en användare som laddar ned en applikation inte längre får en varning om "unknown source" och på så sätt stärks förtroendet för nedladdade applikationer. När en applikation har vårt digitala certifikat framgår det tydligt att den har blivit testad och vilken utvecklare som ligger bakom. Vi har valt att samarbeta med TietoEnator eftersom de har möjlighet att ta ansvar för hela lösningen och har lång erfarenhet inom test av mobila terminaler, säger Ulf Wretling, chef för Sony Ericssons Utvecklarprogram.

- Det här är en spännande lösning och TietoEnator ligger bakom såväl webbplatsen som signeringsprocessen. Vi har redan ett flerårigt samarbete med Sony Ericsson när det gäller utveckling och test av deras mobila terminaler och det här uppdraget stärker vårt partnerskap ytterligare, säger Mats Ingemarsson, chef vid TietoEnator R&D Services.

Signeringenav applikationer bygger på en funktion i Symbian OS v7.0 som hanterar certifikat vid installation av applikationer. Det betyder att varje applikation som användaren laddar ner har ett 'sigill' som garanterar obruten leverans och visar vilken tillverkare som är avsändare. På så sätt kan användaren vara säker på applikationens ursprung och att den inte har blivit ändrad sedan den släpptes från tillverkaren eller innehållsleverantören.

TietoEnator är en ledande leverantör av utvecklingstjänster till telekomindustrin i Norden. Företaget har samarbetat med Ericsson och Sony Ericsson i deras produktutveckling sedan 1989.

För ytterligare information kontakta:
Mats Ingemarsson, chef vid TietoEnator R&D Services, tel. 0705-730228
Sony Ericsson Corporate Communications, tel: +44 (0)208 762 5858

Webbplatsen hittar du på www.p800signing.tietoenator.com

TietoEnator är en av de ledande arkitekterna bakom uppbyggnaden av ett effektivare informationssamhälle och dessutom Nordens största företag inom IT-tjänster. TietoEnator fokuserar på konsulttjänster, utveckling samt drift och förvaltning av kundernas verksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och kompetens inom den senaste IT-utvecklingen. TietoEnator har 13 000 experter i över 20 länder.
www.tietoenator.com