Tigran Technologies AB

Tigran: Dental stororder från Israel och etablering i Tyskland

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2010 09:44 CET

Pressmeddelande 5 januari 2010

Tigran Technologies AB, baserat i Malmö, har fått sin största order hittills, till ett värde av € 63 000. Samtidigt anställer bolaget personal i Tyskland.

Tigrans israeliske distributör, Dencare Dental, har lagt Tigrans största order hittills på titangranuler om
€ 63 000 och deklarerar samtidigt avsikt att köpa dentala verktyg och tillbehör för minst € 40 000 under 2010.

- Vi upplever att Tigrans metod och produkt för dental benuppbyggnad vid bland annat periimplantit börjar etableras hos tandläkare på en rad marknader. Parallellt utvecklar vi kompletterande verktyg för att underlätta tandläkarens arbete, varav det första nyligen lanserats – en titanborste för rengöring av dentala implantat. Den israeliska ordern utgör en språngbräda för vår totala försäljning 2010 och jag ser fram emot försäljningsåret med tillförsikt, säger Björn Sellert, VD Tigran Technologies AB.

Som ett led i sin internationella etableringsstrategi väljer Tigran att satsa på den tyska marknaden genom att anställa personal lokalt i Tyskland.

- Tyskland är en av våra potentiellt största marknader och är till sin karaktär sådan att vi anser det mest effektivt att ha egen personal ute på fältet, medan vi på andra marknader arbetar utifrån en distributörsstrategi. Vi har därför nu anställt Ulrike Neckermann med mångåring erfarenhet från dental kirurgi för att utveckla Tigrans försäljning på den tyska marknaden, säger Björn Sellert.

Tigran är ett utvecklingsbolag som under 2008 lanserade sina produkter för dental benåterbyggnad vid bland annat periimplantit – en inflammation kring dentala implantat med åtföljande benförlust som kan leda till att ett implantat går förlorat.
Första året landade företagets försäljning på 615 000 kronor (ca € 60 000), medan 2009 förväntas visa på en mer än fyrdubblad försäljning. Tigrans bokslutskommuniké för 2009 publiceras 26 februari.

Tigran finns idag representerade på ett femtontal marknader och förväntar sig försäljningstillstånd för USA under 2010, vilket skulle öppna upp ytterligare en stormarknad för bolaget.

För mer information, vänligen kontakta Björn Sellert, VD Tigran Technologies AB:
E: b.sellert@tigran.se
W: www.tigran.se

Om Tigran Technologies AB
Tigran Technologies AB (publ) är ett dentalt försäljnings- och utvecklingsbolag baserat i Malmö. Tigran erbjuder innovativa regenerativa system för benuppbyggnad och implantatstabilisering. Kärnteknologin bygger på den porösa, icke-resorberbara titangranulen, optimerad i form, storlek och ytskikt för att utgöra en unik miljö för benåterbildning. Tigran har ett omfattande kliniskt forskningsprogram och företagets produkter, metoder och teknologier täcks av en vidsträckt patentportfölj. Tigrans produkter distribueras genom ett nätverk av exklusiva distributörer.