Tigran Technologies AB

Tigran: FDA-ansökan (510 (k)) om försäljning i USA inlämnad

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 14:44 CEST

Tigran har idag lämnat in en ansökan om försäljning av titangranuler för dental benåterväxt i USA. Tillstånd väntas under 2010.

- USA är en mycket viktig marknad för dentala produkter. Ett FDA-tillstånd öppnar upp stora möjligheter för Tigran, säger Björn Sellert, VD Tigran Technologies.

Tigrans benersättningsmaterial används inom en rad applikationsområden, bland annat periimplantit. Periimplantit är en inflammation med åtföljande benresorption runt ett dentalt implantat och drabbar över 16 % av implantaten1. Under 2009 räknar man med att ca 10 miljoner implantat sätts in på världsbasis2, och antalet implantatbehandling växer med 16-18 %/år3. Så många som 50 % av alla implantatbehandlingar i USA måste inledas med en benersättningsbehandling4.

- Med en befolkning om ca 300 miljoner människor kan USA bli vår viktigaste marknad i framtiden. Vid besök på American Academy of Osseointegration:s årliga kongress i februari märktes ett stort intresse för vår nya metod att återbygga käkben. Strategisk utvärdering av olika distributionsalternativ för den amerikanska marknaden pågår, avslutar Björn Sellert, VD Tigran Technologies.

För mer information, vänligen kontakta Björn Sellert, VD Tigran Technologies AB:

E: b.sellert@tigran.se

W: www.tigran.se

1) Roos-Jansåker 2008 2) Tigrans estimat baserat på data från Millenium Research Group 2009 3) Straumann Årsredovisning 2007 4) Millenium Research Group 2009

Om Tigran Technologies

Tigran Technologies AB (publ), baserat i Malmö, är ett utvecklingsbolag som nyligen lanserat sina första produkter på marknaden. Tigran erbjuder en innovativ teknologi för benregenerering och hållbar implantatfixering inom det dentala området. Kärnteknologin bygger på den porösa, icke-resorberbara titangranulen, optimerad i form, storlek och ytbehandling för att utgöra en unik miljö för beninväxt och implantatfixering. Tigran utför omfattande klinisk forskning och har ett antal publicerade, inlämnade och pågående studier. Företagets produkter, metoder och teknologi täcks av en omfattande patentportfölj. Tigrans produkter distribueras över hela världen genom ett nätverk av exklusiva distributörer.