Tigran Technologies AB

Tigran: Stor repeat order från Israel, distributionsavtal för Rumänien

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2009 11:44 CEST

Tigrans distributör i Israel, Dencare Dental, har redan två månader efter den initiala ordern i maj 2009 lämnat en större repeat order. Samtidigt står det klart att Dencare Dental blir Tigrans distributör även på den rumänska marknaden.

- Israeliska tandläkare ligger i framkant när det gäller att ta till sig ny teknologi och nya metoder och Israel har alla förutsättningar att bli en stark marknad för Tigrans dentala benersättningsmaterial, säger Björn Sellert, VD på Tigran Technologies AB.

Tigran utvecklar och marknadsför unika, patenterade titangranuler för användning inom området dental hälsa för uppbyggnad av nytt ben i käkpartiet samt för förankring av tandimplantat. Under utveckling är även olika verktyg och behandlingsset för användning vid bl. a. periimplantit, en sjukdom vars förekomst ökat kraftigt på senare år.

Efter flera års forsknings- och utvecklingsarbete lanserades Tigrans dentala benersättningsmaterial bestående av porösa titangranuler i slutet av 2008. Materialet är baserat på 100 % rent titan, som i mer än 40 år använts för tandimplantat. Titangranulerna är till skillnad från andra benersättningsmaterial icke-resorberbart, dvs. det krymper ej, vilket för tandläkaren ger ett förutsägbart behandlingsresultat. Titankornen är också ca 80 % porösa, vilket medger att de agerar optimal klätterställning för kroppens benceller som finns i blodet. Dessutom är materialet helt rent och därmed utan risk för smittoöverföring, till skillnad från konkurrerande material baserade på ben från andra människor eller kalvben.

- Vi erbjuder tandläkare runt om i världen ett nytt, effektivt och kostnadsbesparande sätt att bygga upp käkben, vilket kan behövas då en patient drabbats av periimplantit (inflammation runt ett implantat), vid vissa former av tandlossning, s.k. parodontit, och vid andra benersättningsindikationer, avslutar Björn Sellert.

För mer information, vänligen kontakta Björn Sellert, VD Tigran Technologies AB:

E: b.sellert@tigran.se

W: www.tigran.se

Om Tigran Technologies AB

Tigran Technologies AB (publ), baserat i Malmö, är ett utvecklingsbolag som nyligen lanserat sina första produkter på marknaden. Tigran erbjuder en innovativ teknologi för benuppbyggnad och hållbar implantatfixering inom det dentala området. Kärnteknologin bygger på den porösa, icke-resorberbara titangranulen, optimerad i form, storlek och ytbehandling för att utgöra en unik miljö för beninväxt och implantatfixering. Tigran utför omfattande klinisk forskning och har ett antal publicerade, inlämnade och pågående studier. Företagets produkter, metoder och teknologi täcks av en omfattande patentportfölj. Tigrans produkter distribueras genom ett nätverk av exklusiva distributörer.