Tigran Technologies AB

Tigran: Stororder från fransk distributör

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 09:00 CEST

Tigrans distributör i Frankrike, Advanced Medical Products, har lämnat en order om närmre en halv miljon kronor, den största ordern bolaget fått sedan försäljningsstarten i höstas.

- Ordern är ett bevis på framgångspotentialen i vårt dentala benersättningsmaterial baserat på porösa titangranuler. I år siktar vi på en försäljning mellan 4 och 8 miljoner kronor, säger Björn Sellert, VD på Tigran Technologies.

Tigran utvecklar och marknadsför unika, patenterade titangranuler för användning inom området dental hälsa för generering av nytt ben i käkpartiet samt för förankring av tandimplantat.

Efter flera års forsknings- och utvecklingsarbete lanserades bolagets dentala benersättningsmaterial Natix® i slutet av 2008. Natix® är baserat på 100 % rent titan, som i mer än 40 år använts för tandimplantat. Natix® är till skillnad från andra benersättningsmaterial icke-resorberbart, dvs. det krymper ej, vilket för tandläkaren ger ett förutsägbart behandlingsresultat. Titankornen är också 80 % porösa, vilket medger att de agerar optimal klätterställning för kroppens benceller som finns i blodet. Dessutom är materialet helt rent och därmed utan risk för smittoöverföring, till skillnad från konkurrerande material baserade på ben från andra människor eller kalvben.

- Vi erbjuder tandläkare och käkkirurger runt om i världen ett nytt, effektivt och kostnadsbesparande sätt att generera käkben, vilket behövs bland annat då en patient drabbats av inflammation runt ett implantat och vid vissa former av tandlossning, s k. parodontit, avslutar Björn Sellert.

För mer information, vänligen kontakta Björn Sellert, VD Tigran Technologies AB:

E: b.sellert@tigran.se

W: www.tigran.se

Om Tigran Technologies

Tigran Technologies AB (publ), baserat i Malmö, är ett utvecklingsbolag som nyligen lanserat sina första produkter på marknaden. Tigran erbjuder en innovativ teknologi för benregenerering och hållbar implantatfixering inom det dentala området. Kärnteknologin bygger på den porösa, icke-resorberbara titangranulen, optimerad i form, storlek och ytbehandling för att utgöra en unik miljö för beninväxt och implantatfixering. Tigran utför omfattande klinisk forskning och har ett antal publicerade, inlämnade och pågående studier. Företagets produkter, metoder och teknologi täcks av en omfattande patentportfölj. Tigrans produkter distribueras genom ett nätverk av exklusiva distributörer.