TikoMed

TikoMed AB har etablerat ett samarbete med Universitetet i Bern för att utveckla transplantation produkter

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 09:43 CET

TikoMed AB, ett bioteknikföretag som fokuserar på utveckling och kommersialisering av innovativa behandlingar av immunologiska sjukdomar och transplantationsterapier, meddelar idag att bolaget har etablerat ett samarbete med Prof. Robert Rieben vid Berns Universitet i Schweiz för forskning och utveckling av produkter för att minska skadliga effekter av ischemi (otillräcklig blodförsörjning och syresättning) vid transplantation. TikoMed utvecklar nya behandlingar som kan bidra till förbättrade resultat vid transplantation genom att reparera skadad vävnad, hämma vissa skadliga immunologiska processer, stimulera tillväxtfaktorer och därigenom minska vävnadsskador.

”Vi ser nu fram emot att genom vårt samarbete med Prof. Rieben, en världsledande forskare kring vävnadsskador, bidra till att utveckla nya produkter för patienter med svåra sjukdomar och transplantations terapier,” säger verkställande direktör Anders Waas.

Om TikoMed

TikoMed är ett bioteknikföretag som fokuserar på att utveckla och kommersialisera innovativa behandlingar av immunologiska sjukdomar och transplantationsterapier. Tikomed har tre huvudprodukter under utveckling:

• IBsolvMIR®/Diabetes är ett projekt som ämnar förbättra cellterapi vid svår diabetes, och göra transplantation av insulinproducerade celler mer effektiv. Projektet är i klinisk fas II, d.v.s. patienter behandlas och National Institutes of Health bidrar med $15 miljoner till studien.

• IBsolvMIR®/Benmärgstransplantation. Produkten har möjlighet att förbättra resultatet vid benmärgstransplantation genom att öka möjligheten för en lyckad transplantation och minska risken för komplikation såsom infektioner. Det finns ett stort behov av att förbättra och förenkla benmärgstransplantationer och det utförs i USA och Europa mer än 50 000 transplantationer årligen.

• TM-120 är en medicinteknisk produkt för behandling av reumatoid artrit och som snabbt kan utvecklas även för andra autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar, t.ex. Sepsis (blodförgiftning). TM-120 testas i stordjursförsök som förberedelse för kliniska studier. Marknaden för reumatoid artrit är större än $8 miljarder dollar och det finns ett stort behov av förbättrade behandlingar.

För ytterligare information besök: www.tikomed.com.

Presskontakter/TikoMed:

Anders Waas  (VD)                                     Adam Bruce    (Styrelseordförande)

anders.waas@tikomed.com                        adam.bruce@tikomed.com

+46-734-045141                                          +46-708-238444