IrakSolidaritet

Till Svenska Journalistförbundet

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 15:06 CET

I samband med USA:s invasion i Irak den 8 april 2003 besköt amerikanska armén journalister på Al Jazeeras kontor, Abu Dhabis TV-kontor och Palestine Hotel varvid den spanske journalisten José Couso och Reuters kameraman Taras Protsyuk dödades.

Den 12 juli 2007 angrep två Apachehelikoptrar förorten Al-Amin i Irak. Mer än 25 människor dödades, däribland två av Reuters medarbetare, förarassistenten Saeed Chmagh och krigsfotografen Namir Noor-Eldeen. Händelsen videodokumenterades från helikoptrarna, men trots Reuters begäran vägrade USA:s regering att släppa filmen. Det var först i april 2010 som den nådde allmänheten – tack vare Wikileaks – och detaljerna i förloppet blev kända

Reutersjournalisten Ibrahim Jassam satt 17 månader i amerikanskt fängelse i Irak utan åtal eller dom. Han släpptes i februari 2010 med beskedet att fängslandet av honom var ”ett misstag”.

I maj 2010 mördades den 23-årige kurdiske journalisten Zardasht Osman efter att ha förts bort och torterats i Erbil (Hawler) i irakiska Kurdistan. Hans döda kropp kastades ut på gatan i staden Mosul. Hans familj och vänner liksom ett upprop undertecknat av 75 kurdiska journalister, förläggare och intellektuella anklagar de kurdiska säkerhetsstyrkorna för mordet. Zardasht Osman hade skrivit kritiska artiklar mot de ledande klan- och krigsherrepartierna.

Detta är några exempel på den mycket farliga situationen för journalister i Irak. Enligt en utförlig sammanställning av BRussells Tribunal har 316 irakiska och 30 icke-irakiska namngivna medieyrkesarbetande dödats sedan USA invaderade och ockuperade Irak för snart åtta år sedan.

I Sverige drivs en omfattande kampanj för den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak som sitter fängslad i Eritrea. Mordet på den ryska journalisten Anna Politkovskaja har också fått berättigad uppmärksamhet. Men trots att Irak har betecknats som det farligaste landet i världen för journalister och har största antalet olösta mordfall på journalister ägnas morden på journalister i Irak förvånansvärt lite utrymme.

Den totala avsaknaden av pressfrihet i det ockuperade Irak är särskilt värd att uppmärksamma i samband med Unescos ”World Press Freedom Day”, som USA står värd för den 1-3 maj.

Mot denna bakgrund undrar jag på vilket sätt Svenska Journalistförbundet reagerat på situationen för journalister i Irak. Jag hoppas också att förbundet aktivt ska hjälpa till att uppmärksamma denna situation, till exempel genom ett uttalande inför åttaårsdagen av USA:s invasion.

Stockholm 110114
Med vänliga hälsningar,
Christer Lundgren

Medlem i Journalistförbundet och i IrakSolidaritet