Beriksson

Tillbaka till chokladens ursprung med värmande chili-nyhet – del 5 av 5, cirkeln är nästan sluten

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 08:00 CEST

Redan på 1500-talet, när den spanske conquistadoren Hernan Cortes besökte Aztekerriket var chilipeppar och kakao en högt aktad smakkombination. Genom att blanda malda kakobönor med chilipeppar, frukter och hett vatten tillreddes en dryck som endast var avsedd för gudarna och de högst uppsatta i riket. Drycken kallades xocolātl (”bittert vatten”) på aztekernas eget språk och däri ligger också grunden till ordet choklad. Så när nu det italienska hantverkschokladmärket Gardini lanserar en chilidoftande septembernyhet i sin Speziali-serie av smaksatta choklader är det en nyhet som har många hundra år på nacken.

De italienska bröderna bakom varumärket, Fabio och Manuel Gardini, har gjort sig ett namn på den internationella chokladscenen med fantasifulla smakkombinationer såsom havssalt och olivolja, chili och lakrits och nu senast den prisbelönade kaffe och kardemumma, alla med grunden i högkvalitativt chokladhantverk. När de nu åtar sig en av de mest klassiska smakkombinationerna gör de så med sedvanlig finess och respekt för råvarorna. Chokladen har en kakaohalt på 63 % men är fyllig i smaken snarare än bitter, och chilin känns till en början bara som en antydan för att blomma ut ordentligt när chokladen smälter i munnen. Precis som vanligt ser Gardini till varje smak får komma till sin rätt och vi vågar lova att den här chokladen kommer att värma upp höstrusket för många frusna svenskar i år.

Prova Gardini Speziali Peperoncino till en klassisk svensk Carnegie Porter för ett fantastiskt smakmöte med maltsötma, fylliga mocka- och kakaotoner och precis lagom mycket chilihetta i eftersmaken. Gardinis nya serie chokladkakor Speziali väger 80 gram och kostar cirka 55-65 kronor i välsorterade butiker. Klicka här för att se var du kan köpa chokladen från Gardini.

Ladda ned bilder här. Läs mer om Spezialiserien och Gardini här. Har du frågor får du gärna mejla mig, klicka då här.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.