Respect Sustainable Business

Tillsammans når vi nollutsläpp – kör på sol

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 12:30 CEST

Sverige har satt upp ambitiösa miljömål – 2030 ska vi ha en fossilfri fordonsflotta. Solelia och Respect inleder nu ett samarbete i syfte att hjälpa Sveriges kommuner att arbeta mot en vision om nollutsläpp.

I Sverige står transporter för 30 procent av de totala koldioxidutsläppen. Utsläppen från bilar och transporter påverkar inte bara miljön utan även luftkvalitén för invånarna.  Miljöaktuellt har nyligen avslutat årets stora kommunrankning. Undersökningen visar att många kommuner har en utmaning att nå klimatmålen. Samtidigt har regeringen satt upp som mål att till 2030 ha en fossilfri fordonsflotta i Sverige.

För att möta de nationella och kommunala klimatmålen inleder nu Solelia och Respect ett samarbete i syfte att hjälpa Sverige kommuner att arbeta mot en vision av nollutsläpp i trafiken. Hur kan vi tillsammans utveckla en lösning som svarar mot just din kommuns förutsättningar och behov?

Solelia utvecklar laddstationer för elbilar med närproducerad solel. Vi hjälper er använda lokalproducerad energi i er fordonsflotta för att kunna köra med nollutsläpp redan idag. Med våra laddstationer och systemet Solbanken kan ni ladda kommunens och invånarnas bilar med närproducerad fossilfri solel. Genom att ladda elbilen med närproducerad solel säkerställs att elbilen blir en miljövänlig bil utan utsläpp av koldioxid.

Respect verkar för en hållbar samhällsutveckling och ett ansvarsfullt företagande. Under resan mot ett fossilfritt samhälle kan man även via ett aktivt klimatarbete minska de fossila utsläppen genom att kartlägga sin fordonsflotta. Respect erbjuder klimattjänster och klimatkompensation som dels kan hjälpa din kommun att reducera utsläpp inom verksamheten samt dels bidra till lägre nettoutsläpp.

Kontakta oss för ett första samtal

Johan Eliasson, vice VD Respect

Johan.eliasson@respect.se

www.respect.se

Carolina Johansson, VD Solelia

carolina.johansson@solelia.se

www.solelia.se

Respect Sustainable Business verkar för hållbar affärsutveckling och ett ansvarsfullt företagande. Vi erbjuder en unik kombination av kompetenser inom miljö och klimatpåverkan, socialt ansvarstagande samt governance och ledningssystem.

För dig som kund innebär det ett hållbarhetsarbete som är väl integrerat i affären, ökad effektivitet, ett starkare varumärke och bättre riskhantering.

www.respect.se