TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Tillverkning i Sverige fördel för Bandi

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2012 09:23 CEST

Bandindustri i Kumla är ett av få kvarvarande företag från Närkes en gång så blomstrande skoindustri, ett företag som med nytänkande och satsningar på FoU framgångsrikt ställt om produktionsapparaten och attraherat nya kundgrupper - samtidigt som den ursprungliga verksamheten utvecklats och intagit en ledande roll i Norden. Med nye VD:n Johan Lindmark, 34 år, drivs nu Bandindustri i fjärde generationen.
– Tillverkningen här i Kumla förblir en viktig konkurrensfördel för oss, säger Johan.

Skoindustrin i Närke blev något av ett fenomen under första halvan av 1900-talet med åtskilliga tusentals anställda. Bara i Kumla kommun har det genom åren funnits över 130 skotillverkare, enligt stadens skoindustrimuseum. Det var i denna miljö som Johans Lindmarks farfar och farfars far etablerade skobandstillverkning 1938 och sedermera utvidgade med resår för konfektions – och korsettindustrin. Som mest sysselsatte företaget närmare 500 personer. Brytpunkten för Närkes och övrig svensk skoindustri kom 1955 då importen på skor släpptes fri med en radikal förändring av konkurrenssituationen som följd.

Det var i början av nittiotalet som Bandindustri började sondera terrängen för en breddning av tillverkningen mot mer avancerade band för olika industriella och konsumentrelaterade applikationsområden. En viktig milstolpe var när företaget i början av 90-talet ställde ut på tekniska mässan i Stockholm, en långt ifrån självklar satsning för ett tekoföretag på den tiden.

– Om bilden av textil som ett material för tillverkning av kläder och hemtextil fortfarande sitter hårt på många håll är det inget mot hur det var för tjugo år sedan. Det var många som ifrågasatte vår medverkan, så det gällde att spela korten rätt och vara pedagogiska - att förklara hur man med textil inte bara kan ersätta andra konstruktionsmaterial utan också uppnå en lösning som är både bättre och mer kostnadseffektiv. Mässan blev en stor framgång och grunden var lagd för den verksamhet som idag utgör hela produktionen här i Kumla, säger Johan Lindmark.

Genom nära samarbeten med högskolor och forskningsinstitut har Bandindustri successivt höjt den tekniska nivån och härigenom tagit sin in på fler och fler områden. Idag levererar företaget insatsvara till vitt skilda sammanhang som fordonsindustrin maskintillverkare, sport & fritid, sjukvården, försvarsindustrin och profilbranschen. Ett annat område är kardborreband. Även här utmanas andra material och branscher, som exempelvis tillverkare av bult och skruv.

2007 förvärvade Bandindustri Goodstep, en av Nordens största grossister av skovårdsprodukter och skotillbehör, med huvudkontor i Kumla. Goodstep ombesörjer nu all skorelaterad försäljning inklusive Bandindustris egna populära märke Bandi med ett brett sortiment av skoband och inläggssulor.

Johan Lindmark, född 1978, bestämde sig tidigt för en yrkeskarriär inom familjeföretaget. Han är utbildad industriell ekonom och med åtta år i organisationen på olika befattningar är han väl förtrogen med verksamheten vid det här laget. Även en av systrarna jobbar i företaget.

Med Goodstep inräknat arbetar 75 personer inom Bandindustri varav ca 45 st personer i produktionen. Under finanskrisen för några år sedan tvingades Bandindustri i likhet med många andra företag till nedskärningar i organisationen. Men att outsourca tillverkningen till låglöneländer, som tidigare gjorts på skosidan, har aldrig varit aktuellt.

– All bandtillverkning fortsätter här i Kumla beroende på att det fungerar så bra. Över 80 procent av vår produktion är kundspecifika lösningar och närheten till testkörning med riktiga maskiner är viktigt för ett effektivt utvecklingsarbete. Med 65 procent av kunderna i Sverige och en stor del av exporten till våra grannländer finns också en tydlig logistisk fördel som ytterligare stärker vår konkurrenskraft, säger Johan Lindmark.

Bandi är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida>>