Nordic Somali Youth Summit

Timbuktu och Erik Ullenhag inleder somalisk ungdomskongress i Stockholm 7 juni

Press Release   •   Jun 06, 2013 13:58 CEST

Timbuktu, tillsammans med Integrationsminister Erik Ullenhag och USA:s ambassadör Mark Brzezinski, inleder Nordic Somali Youth Summit i Stockholm fredagen den 7 juni. Bland de många talarna finns företrädare för svenska-somaliska och internationella ungdomsorganisationer, politiker, forskare, entreprenörer, med flera.

Pressackreditering
För pressackreditering kontakta Carin Balfe Arbman, tel 070 633 35 08, carin@balfe-arbman.com. Meddela gärna i förväg om ni vill intervjua någon av talarna eller initiativtagarna så hjälper vi till att ordna detta.

Program & medverkande
Kongressen hålls på engelska. Antal delegater: 200. Lokal: Hotel Hilton-Slussen, Stockholm.

Artisten Jason Diakité "Timbuktu" är både ambassadör för årets kongress och en av talarna. Konferensen inleds klockan 9.00 med bland annat integrationsminister Ullenhag och Jason Diakité, Timbuktu. Vid konferensen slut kommer ett nytt “Charter for Change” att presenteras.

08.00-09.00 Registrering
09.00-12.00 Inledning, med bl Erik Ullenhag, Timbuktu, m fl. Somaliska förebilder.
12.00-12.45 Lunch
12.45-15.00 Workshops 1 och Workshops 2
15.15-16.15 Presentation av Charter for Change (C4C)
16.15 Avslutning

Läs mer om programmet här.

Se en lista på alla talare här.

Bakgrund, partners och team
Nordic Somali Youth Summit har initierats av Leadership Foundation och NORSOMBRO (Norsk-Somalisk brobyggelse), samt stöds av Amerikanska Ambassaden i Stockholm, The British Council in Sweden, Woman2Woman Diaspora Action Group, S.A.V.E. (Somali Awareness Through Volunteering and Education) och IMDI (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet i Norge). Förra kongressen hölls i Oslo 2012.

I arbetsgruppen för Nordic Somali Youth Summit ingår: Lisa Cooper och Brandon Baumbach från Leadership Foundation i Oslo, Jihan Mohamed och Zakaria Hersi från S.A.V.E. i Sverige, Ahmed Abdirahman, Spånga-Tensta Stadsdelsförvaltning, Muna Mohamud, Woman2Woman, Malmö.

Carin Balfe Arbman, pressansvarig, carin@balfe-arbman.com, 070-633 35 08
Lisa Cooper, Leadership Foundation, lisa@leadershipfoundation.no, +47 90 13 39 27

The Nordic Somali Youth Summit is a project that continues to strengthen and connect engaged youths across the Nordic boarders and promote cross-national cooperation on education, employment, social entrepreneurship and political participation. The 2013 Summit will be held in Stockholm June 7. www.nordicsomaliyouthsummit.com