Nigabs pressrum

Tinto da Anfora 2009 - En fullpackad "het" nyhet från Alentejo!

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2012 13:17 CET

Meia Pipa och Moscatel de Setúbal är gamla favoriter i Sverige från Bacalhôa. Från samma producent kommer nu även ett vin från Alentejo - Tinto da Anfora 2009.

Fullpackad av mörk frukt och med mogna tanniner visar det varför Alentejo fortfarande är hetast i Portugal!

Tinto da Anfora 2009
79 kronor
Artikelnummer 2562-01
Lansering 1 april
Ordinarie sortiment
Alkoholhalt 14%
Volym 75 cl
Modul T3

Alentejo har de senaste åren i dubbel bemärkelse varit ett av de ”hetaste” områdena för rödviner i Portugal. Det mycket varma och torra inlandsklimatet ger utmärkta förutsättningar för att göra de fylliga och fruktiga vinerna med balanserad strävhet som vinälskare uppskattar. Den gamla traditionen att blanda en mängd druvsorter ger en unik smakprofil som gör att vinerna från Alentejo sticker ut i en allt mer utslätad vinvärld.

Bacalhôa Vinhos de Portugal (”Bacalhôa” i dagligt tal) är i dag en av de ledande vinproducenterna i Portugal. Huvudägare sedan 1998 är José Berardo, en av Portugals mest förmögna privatpersoner. Under hans ledning har Bacalhôa under de senaste åren kraftigt stärkt sin position, bland annat genom förvärv av Quinta do Carmo och Caves Alianca. Detta betyder att man i dag gör vin i alla de viktiga vinområdena i Portugal, från Alentejo i söder till Douro i norr. Företagets historia går tillbaka till 1922, då det grundades under namnet João Pires. Efter att i 50 år producerat bulkvin började man på 70-talet övergå till att själva buteljera vinet. Bland annat lanserade man då varumärket JP, som i dag är Portugals mest sålda vin (rött, vitt och rosé) på flaska

Namnet på företaget har man tagit från sin egendom Quinta da Bacalhôa.

• Vinet lanseras 1 april i ordinarie sortimentet på Systembolaget!

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.