Tintri

Tintri lanserar instegsmodell för flashlagring,
XenServer support
samt förhandsvisning av Tintri Predictive Analytics

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 15:05 CET

Tintri, ledande tillverkare av datalagring för virtualisering och molnmiljöer, lanserar instegsmodellen T5040, ett nytt lagringssystem helt utrustat med flash. T5040 kompletterar de tidigare produktserierna T5000 All Flash och T800 Hybrid Flash och utökar valmöjligheterna genom att erbjuda ett system med något mindre kapacitet men samma funktionalitet och prestanda som de större. Alla enheterna använder samma operativsystem och realtidsanalys. Tintri lanserar även en ny version av operativsystemet, Tintri OS 4.1. Dessutom erbjuds nu en förhandsvisning av analysverktyget Tintri Analytics, som analyserar virtuella maskiner på applikationsnivå och prognostiserar framtida behov av kapacitet.

Med Tintri OS4.1 tillkommer stöd för Citrix XenServer. Sedan tidigare finns stöd för VMware vSphere, Microsoft Hyper-V, Red Hat Enterprise Virtualization, samt OpenStack. Tintri VM-Store är den enda VM-medvetna lagringsplattformen som stöder samtidiga hypervisors. Användare kan köra flera samtidiga arbetslaster för olika hypervisors på samma lagringsmedium, vilket eliminerar behovet av dedikerat utrymme för olika hypervisors.

Stöd för VMware vSphere Virtual Volumes (VVols) ger möjlighet till snapshots, kloning, återställning, synlighet och statistik på VM-nivå genom VMware vCenter operations, samt garanterad tjänstekvalitet (QoS) med verktyget Tintri Global Center. Bättre integration med Hyper-V erbjuder återställning på filnivå, kryptering av datavägar samt förbättrade snapshots.

Produktserien Tintri VMstore T5000, som nu alltså även inkluderar den mindre T5040 som ett komplement till de tidigare lanserade T5060 och T5080, kan lagra upp till 5000 virtuella maskiner i ett 2U rackutrymme och upp till 100,000 virtuella masker, 1,4 PB med data och 4 miljoner IOPS i ett enda 40U rack. Serien är utformad för mycket stora databastillämpningar och virtuella skrivbordsmiljöer, vilket kräver förutsägbar, hög kapacitet och svarstider under millisekunden. T800 Hybrid Flash, med 99% av lagringsmediets IO från flash, kommer att fortsätta vara den huvudsakliga plattformen för de flesta tillämpningar för servrar, VDI, privata moln och testmiljöer.

Den 10 december kommer Tintri att hålla ett webinar med en förhandsvisning av analysverktyget Tintri Analytics, som prognostiserar framtida behov av kapacitet. Tintri har alltid levererat analys på VM-nivå i realtid, med möjlighet till åtgärd direkt i användargränssnittet. Med detta kan användare omedelbart identifiera och åtgärda problem inom sina virtualiserade applikationer, även problem som inte är relaterade endast till lagringen, och låter Tintri aktivt stödja kundernas tillämpningar. Tintri Analytics bygger på samma data från VM-nivån. Applikationen använder all den information som skapas i den virtuella miljön och ger en realistisk förutsägelse för tillväxt av tillämpningar och framtida behov av kapacitet samt prestanda.

Tillsammans med den analys som för närvarande finns tillgänglig från Tintri Global Center, där användaren får en överblick av alla lagringsenheter, så kan Tintri nu även leverera en bild av historisk, aktuell och framtida prestanda på applikationsnivå.

– Tintri fortsätter att bevisa att VM-medveten datalagring kan göra saker som helt enkelt inte är möjliga med LUNar och volymbaserade system, säger Ken Klein, CEO och ordförande för Tintri.

– Vi har lagt till ett mindre, helt flashbaserat system till vår produktlinje för att nå ut med VM-medveten lagring till nya kundgrupper och har expanderat stöd för hypervisors till att även omfatta XenServer – detta ger nya valmöjligheter för användarna. Och medan andra leverantörer lovar mer än de kan hålla när det kommer till analys, så ger Tintri mer än man lovat. De inbyggda analysverktygen i vår VMstore och Tintri Global Center erbjuder redan fler kontrollmöjligheter och mer transparens än konkurrenternas påklistrade, molnbaserade erbjudanden. Vårt nya prognosverktyg kommer att hjälpa företag se längre bort än bara sin nuvarande kapacitet och hjälpa dem fatta beslut baserade på de nuvarande och framtida behoven av kapacitet, prestanda och dataflöde – den kompletta bilden.

För mer information om de nya produkterna och en förhandsvisning av Tintri Analytics, lyssna på Kieran Harty, medgrundare och CTO för Tintri, för en exklusiv presentation online, 10 december 2015.

Tintri VMstore T5040 och Tintri OS 4.1 kommer att finnas tillgängliga från december 2015. Tintri VMstore T5040 finns tillgänglig för omedelbar beställning. Tintri OS 4.1 kommer att finnas tillgänglig som en gratis uppgradering för alla kunder med Tintri VMstore och giltigt supportkontrakt.

För ytterligare information om Tintris senaste produkter, besök Tintris webbplats.

Johan Sjöberg, Touchdown PR
jsjoberg@touchdownpr.com

Peter Eriksson, Tintri
periksson@tintri.com
+46 70-888 88 39

Tintri tillverkar smarta datalagringslösningar som ser, lär in och anpassar sig. IT-avdelningen kan då fokusera på virtualiserade applikationer och verksamhetsservice istället för att underhålla infrastrukturen för datalagringen. Tintris applikationsmedvetna datalagringslösningar eliminerar behovet av planering och besvärlig felsökning genom att möjliggöra övervakning på VM-nivå. Tintri är grunden för hundratusentals virtuella maskiner med kritiska databaser, företagsappar, appar för desktop och mobiler, och privata datamoln. Tintri hjälper globala företag som AMD, F5 Networks, GE, NEC, NTT, MillerCoors och Time Warner att maximera sin investering i virtualisering och datamoln. För mer information, besök www.tintri.com och följ oss på Twitter: @tintriinc.