Kvinnligatalare.se

Tio företagarkvinnor vidare till riksfinal

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 08:44 CET

Tio företagarkvinnor vidare till riksfinal

Bland närmare 1800 nominerade företagarkvinnor har nu tio finalister tagit sig hela vägen till riksfinalen av den nationella tävlingen Beautiful Business Award 2010. Tre finalister från respektive regionfinal, tillsammans med publikens joker, tävlar nu om att bli Årets Företagerska eller Årets Tjänsteutvecklare samt ett stipendium på 50 000 kr. Vinnarna utses den 19 januari på Konserthuset i Stockholm.

Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram företagarkvinnor som förebilder för att inspirera Sverige till ett mer hållbart företagande. Tävlingen arrangeras för tredje året i rad av PricewaterhouseCoopers och nätverket Driftig.nu. Tillväxtverket medverkar med en egen priskategori som lyfter fram innovativa företagarkvinnor inom tjänstesektorn.

Samtliga riksfinalister
Lena Jonsson Näslund, Snö of Sweden - Östersund
Hanna Bruce, Växbo Lin - Bollnäs
Britt-Marie Stegs, Hälsinge Lantkök - Järvsö
Christina Wahlström, MamaMia - Stockholm
Ann-Sofi Persson, Promont -Strängnäs
Lisa Lindström, Doberman - Stockholm
Marie Walleberg, ImseVimse - Visby
Helene Nyrell & Susan Engvall, Me&I - Barsebäck
Ingrid Erlandsson, Veteranpoolen - Kungsbacka
Monica Crusner, Crusner Advokatbyrå - Göteborg

Nytt för i år är de regionala delfinaler som nyligen genomförts i Umeå, Örebro och Malmö. En regional jury har utsett riksfinalisterna på varje ort och därutöver har publiken röstat fram en joker som fått en ”andra chans” att ta sig vidare. Till joker, och tionde finalist, utsågs Monica Crusner med företaget Crusners Advokatbyrå.

Till riksfinalen i Stockholm kommer även de utvalda Uppstickarna i varje region: Lotta Persson, Lotta-Boden (Norr), Maria Richardsson och Anna Tiles, SIGNERAT.se (Mellan) samt Maria Strandqvist, Utkiken (Söder).

Beautiful Business är ett begrepp för inspirerande företagande som genomsyras av hållbarhet, nytänkande och tillväxtambition, vilket även är de kriterier som juryn utgår ifrån.

Årets Företagerska 2009 blev Nina Ottosson med företaget Zoo Active Products. Till Årets Tjänsteutvecklare 2009 utsågs Kristina Theander som driver företaget Middagsfrid.

>> Bilder och mer information om finalisterna finns på http://www.beautifulbusinessaward.se

Ytterligare information:
Anita Österholm, PricewaterhouseCoopers, 0611-55 40 22
Frida Haavisto, Driftig.nu, 031-780 32 15
Gunilla Thorstensson, Tillväxtverket, 08-681 65 87

Fakta om PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.
PricewaterhouseCoopers i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PricewaterhouseCoopers som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Läs mer på www.visionsbyran.se

Fakta om Driftig.nu:
Driftig.nu är Sveriges största affärsnätverk och mötesplats för kvinnor som vill starta eller driver företag. Här finns möjlighet att marknadsföra sitt företag, knyta kontakter, byta erfarenheter, hämta information och inspireras av andra. Sajten är dessutom en kanal där media, myndigheter och företagsfrämjande organisationer kan hitta nya spännande bolag att arbeta med. Driftig.nu drivs av företaget Beautiful Business AB, startades under 2007 och har idag cirka 7 000 medlemmar. Läs mer på www.driftig.nu

Fakta om Tillväxtverket
Tillväxtverket arbetar för fler och växande företag samt ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv i alla delar av landet. Ett av Tillväxtverkets program är Främja kvinnors företagande, som syftar till att bidra till ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt i Sverige. En del i programmet handlar om att synliggöra framgångsrika och innovativa företagarkvinnor inom tjänstesektorn. Tillväxtverkets priskategori Årets Tjänsteutvecklare visar på tjänstesektorns och tjänsteutvecklingens betydelse och möjligheter, och lyfter fram framgångsrika företagarkvinnor som förebilder. Läs mer på www.tillvaxtverket.se