Nigabs pressrum

Tio Pepe En Rama 2014

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 15:26 CEST

Tio Pepe En Rama 2014 är något så unikt som en fino sherry tappad direkt från faten – utan någon som helst filtrering eller stabilisering. En Rama kan bara buteljeras på våren, och är ett ”färskvin” med oöverträffad fyllighet och komplexitet. Tillgången är mycket begränsad och av årgång 2014 kommer endast 240 flaskor till Sverige.

Lansering 2 juni på Systembolaget. Artikelnummer 92166-01. Pris 159 kronor.

Tio Pepe är världens mest sålda fino sherry, och också den första som började säljas på flaska. Redan 1835 lanserades Tio Pepe, och den är än i dag stjärnan i Gonzalez-Byass portfölj. Sedan 2010 produceras årligen även en mycket begränsad mängd Tio Pepe ”En Rama”, ett vin som tappas direkt från faten när flortäcket är som tjockast i april. Det som skiljer Tio Pepe En Rama från den vanliga Tio Pepe är att En Rama inte filtreras eller stabiliseras utan buteljeras precis som det är från fatet. Detta ger en mycket smakrik fino som måste konsumeras inom några månader – ett äkta ”färskvin”.

Så produceras vanlig Tio Pepe
Tio Pepe och annan fino sherry produceras genom en metod som skiljer det från nästan alla viner. Det torra basvinet justeras med alkohol till endast 15% och vinet tappas sedan på fat som inte fylls upp helt. På vinets yta kommer då ett lager av jästsvampar att växa till, ett lager som kallas flor (blomma) på spanska. Detta jästlager kommer att skydda vinet från att oxideras, och jästen kommer också att förändra vinets smak. Förutom att konsumera allt socker och mycket av syrorna i vinet kommer jästen också att tillföra unika smaker som ger Tio Pepe en helt egen smakpalett. Tio Pepe lagras i solera-systemet i fem år, hela tiden under skydd av jästlagret, innan det tappas på flaska.

Tio Pepe En Rama 2014
Årgång 2014 är den femte årgången av Tio Pepe En Rama som produceras sedan traditionen återupptogs 2010. Från första årets 175 lådor (för att fira Gonzalez-Byass 175-årsjubileum) har nu produktionen utökats något, men är fortfarande mycket begränsad.

Tio Pepe En Rama 2014 är utvald från de två ursprungliga Tio Pepe-solerorna – Constancia och Rebollo, på totalt endast 600 fat. Efter att noga ha följt fatens utveckling sedan i oktober 2013, valde vinmakaren Antonio Flores till sist i början av april ut de 60 bästa faten. Vinet från dessa fat buteljerades 21 april.

Servering
Då Tio Pepe En Rama är en helt ofiltrerad produkt kan en lätt fällning uppträda i flaskorna, detta är dock helt ofarligt och fällningen brukar hålla sig på botten av flaskan. Tio Pepe En Rama skall serveras vid 10-12 grader och bör konsumeras inom tre månader från buteljering (datum för buteljering står på flaskans baksida). Väl öppnat håller det som vilket vitt vin som helst, och skall konsumeras inom några dagar.

Tio Pepe En Rama är den perfekta partnern till alla tapas med mycket umami i smaken – serranoskinka, oliver, sardeller och lagrad ost. Den eleganta och subtila karaktären, och det faktum att man bara kan njuta av den en kort tid på året, gör dock att den kanske passar allra bäst att njuta på helt egen hand. Och Tio Pepe En Rama är nog världens bästa aptitretare!

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 30 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.