Svenska Orienteringsförbundet

Tiomilas banläggare: "Långa natten blir verkligen någonting att bita i"

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 15:34 CEST

Till helgen, 18-19 april, avgörs Tiomila, den klassiska orienteringsstafetten som arrangerats ända sedan 1945. I år får deltagarna för första gången springa i skogar långt utanför Stockholm, närmare bestämt i Äktaboden mellan Klippans och Perstorps kommuner i Skåne.

Fyra personer har lagt banorna i de olika klasserna (herrar, damer, ungdomar och öppen) i Tiomila. Roine Schölin, sedan tidigare aktiv banläggare i Örkelljunga FK, har lagt själva herrstafetten över tio sträckor. Han ser med spänning fram emot helgen.

- Tiomila kommer att bli väldigt spännande i år, och för deltagarna blir det en resa genom både vildmark och gammalt odlingslandskap. Sikten är allt från fem till hundra meter, och det kommer att bjudas på många intressanta vägval, säger han.

Herrstafetten startar klockan 21.30 på lördag och beräknad målgång för segrarlaget är klockan 08.05 på söndagsmorgonen. Mytomspunna Långa natten, sträcka fyra, mäter i år 18 kilometer och där kommer orienterarna att sättas på rejäla prov. En timme och 48 minuter tror man att den som är snabbast kommer att vara ute i.

- Långa natten är i år ganska avancerad för att vara en nattbana, och den blir nog den svåraste sträckan i hela Tiomila i och med att man måste kunna hålla koncentrationen uppe under så lång tid. Långa natten blir verkligen någonting att bita i, säger Schölin, som själv provsprungit sträckan - i dagsljus.

- Trots att det är jag som har lagt Långa natten gjorde jag flera vägvalsmissar där jag tappade mycket tid. Så det gäller verkligen att ha med huvudet ända in i mål.

Banläggningsarbetet inför Tiomila inleddes för två år sedan. Sedan dess har man jobbat intensivt med att få till så utslagsgivande banor som möjligt.

- Det senaste året har vi i banläggningsteamet träffats var sjätte vecka för att ge kritik till varandras banor, så vi är väldigt nöjda med arbetet. Det ska bli intressant att höra vad deltagarna tycker efter målgång, säger Roine Schölin.

I fjol blev det norsk seger i herrstafetten genom Kristiansand. Damstafetten, som alltid avgörs i dagsljus under lördagen, vanns av Stora Tuna från Borlänge. Bästa ungdomslag blev finska Turun Suunnistajat.

Läs mer om Tiomila på arrangörens hemsida: http://www.10mila.se

Roine Schölin, samordnande banläggare: 070-864 66 03

Ulla Olsson, pressansvarig, 070-551 06 99

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt