E.ON Sverige AB

Tiotusen E.ON kunder fick strömmen tillbaka i natt

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2015 11:53 CET

Vid 16.30 tiden igår eftermiddag hade stormen Helga gjort cirka femtontusen av E.ONs kunder strömlösa. Klockan åtta i morse hade cirka tiotusen av de drabbade, främst i Östergötland, återfått strömmen.

E.ON arbetar nu intensivt med att klara av den sista delen av de strömavbrott som stormen Gorm orsakade. Den nya stormen Helga fick en nordligare sträckning och orsakade stora problem i norra Götaland och i Svealand.

-Vi arbetar samtidigt med att återställa skadorna efter både stormen Gorm och stormen Helga, och vi har just nu cirka 375 montörer och röjare ute i fält, säger Efwa Nilsson, presstalesperson på E.ON Sverige.

Under natten har fokus legat på så kallat kopplingsarbete, där man försöker minimera antalet strömlösa på ett ledningsstråk. Detta har varit mycket framgångsrikt, då bland annat ca 7000 kunder i Östergötland kunde få sin strömförsörjning tillbaka.

- Vi arbetar även intensivt med att förse våra strömlösa kunder med prognoser för när de kan få strömmen tillbaka. Prognoserna ligger på avbrottskartan på E.ONs hemsida, och de uppdateras kontinuerligt säger Efwa Nilsson.

Allmän information

E.ON varnar allmänheten för att gå nära nedfallen elledning som fortfarande kan vara strömförande. Det är förenat med livsfara.

Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

För mer information ring E.ONs presstjänst, 040-25 55 40.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.