Dorunner AB

Tips på hur du får en ekonomisk och lyckad semester

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 08:47 CEST

Borta bra men hemma bäst - allt fler väljer svensk semester i kristider enligt Sveriges camping- och stugföretagares riksorganisation. Du kan få en betydligt mer ekonomisk och lyckad semester i Sverige om du följer uthyrningssajten Hyrahyra.se femton tips.

Förutom att den svenska kronan har försvagats gentemot både euro och dollar, har bilden av campingsemestern skiftat. Det är tydligt att många väljer bort dyra utlandssemestrar för att turista i Sverige. Camping och stugsemester handlar om mycket mer än bara minigolf och husvagnar. Det har utvecklats till ett fullödigt familjekoncept som lockar allt fler.

"Den svaga svenska kronan gör att många svenskar kommer att semestra på hemmaplan i år. Därför har vi har tagit fram 15 tips för den perfekta stug- eller campingsemestern", säger David Ekenvi, VD, Hyrahyra.se

Tips inför semestern i Sverige:

1. Hitta rätt erbjudande: Är man på jakt efter en bra stuga eller husvagn kan det vara en god idé att först sondera marknaden hemma vid datorn. Det finns en del nischade webbplatser men även generella hyrmarknadsplatser såsom www.hyrahyra.se, där du hittar ett omfattande utbud av både stugor och husvagnar m.m.

2. Räkna på bränslet: Husbilar drar mycket bränsle. Tänk på vilket drivmedel bilen går på. Vissa uthyrare låter ett visst antal mil ingå, andra inte. Tänk också på att det tillkommer många andra kostnader, som till exempel för gasol etc.

3.  Skriv ett hyresavtal: Se till att få ett ordentligt hyresavtal, med uppgifter från trovärdig källa. Om någon nämner branschens standardvillkor ska man se till att verkligen få dem, inte bara hänvisas till dem. I avtalet bör regleras hur betalningen ska ske, när stugan eller husvagnen får disponeras, hur den ska skötas, vad som händer om något går sönder. Det ska också framgå vad som får användas och vad som ingår: bastu, båt, cykel, telefon och el.

4. Fokningsbekräftelse: Begär en bokningsbekräftelse och gör klart vad som händer om man blir sjuk och måste avboka eller om stugan eller husvagnen plötsligt inte står till förfogande.

5. Skaffa mycket information: Ta reda på så mycket som möjligt om huset eller husvagnen, för att minska risken att bli besviken: Avstånd till badbart vatten, affär, buss? Torrdass eller wc? Grill, tv, extramadrass?

6. Tänk på barnen: Välj en barnvänlig plats om du reser med en bebis eller väldigt små barn som ligger en bit ifrån stora vägar, tågräls och öppet vatten. Många företag markerar barnvänliga platser i broschyrerna. Läs det finstilta i broschyrerna och leta efter en plats med mycket gräsyta och skugga - på högsommaren är det nästan omöjligt att hålla de små svala när det är soligt och varmt. Det bästa stället att få information är av personerna som är på plats.

7. Tänk på säkerheten: Låt inga värdesaker ligga synliga på instrumentbräda eller i framsätena. Välj en campingplats i stället för en rastplats om du skall övernatta längs en större väg. Parkera alltid på överskådliga och helst upplysta platser.

8. Lär dig symbolerna: När man ska hyra stuga på en campingplats blir man överöst med symboler. SCR har tagit fram en förteckning över alla symboler och vad de står för. http://www.stuga.nu/templates/article____655.aspx

9. Var ute i god tid: Vare sig du ska hyra en stuga eller boka en campingplats bör du vara ute i god tid med att boka upp din semester för att få de bästa priserna på de bästa lägena. "Trafiken till vår stug- och camping kategori ökar för var dag som går ju närmare vi kommer sommaren", säger David Ekenvi VD på Hyrahyra.se.

10. Man vet aldrig med vädret: Även om det kan verka deppigt kan det vara bra att planera lite aktiviteter som lämpar sig bra när det regnar. Det finns många alternativ på www.barnsemester.se.

11. Populärt är inte alltid bäst: Vill du hålla kostnaderna nere när du hyr en stuga bör du se dig om i trakterna lite utanför de mest populära orterna, att välja lite lägre standard så som utedass drar även det ned på priset.

12. Tänk på att du har rätt att klaga: Hyr du stuga via en svensk uthyrare kan du driva klagomål via ARN (Allmänna reklamationsnämnden) om det skulle uppstå problem.

13.  Se till att din uthyrare håller sig till riktlinjerna: Även om du hyr via internet ska uthyrarna ha med de riktlinjer som Konsumentverket och turistbranschen kommit överens om. Hyr du direkt av privatvärd ska du vara extra vaksam. Då gäller nämligen inte riktlinjerna

14. Ha fjällen i beaktning: Utnyttja det faktum att fjällbyarna inte är direkt överbokade under sommarhalvåret. Här kam man göra riktiga fynd om man dvs inte är rädd för knott och mygg..

15. Bra webbsajter att besöka för mer information: Boka campingplats (www.camping.se), Om bilen strejkar (www.sosalarm.se), Glöm inte att ändra adressen (www.adressandring.se)

För mer information:

David Ekenvi, VD

Epost: david.ekenvi@firmfactory.com

www.hyrahyra.se

Hyrahyra.se är Sveriges snabbast växande webbtjänst för uthyrning och är del av Firm Factory Network som investerar i nystartade bolag.