KUKA Nordic AB

Titanerna har anlänt

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 18:40 CEST

Sista dagen innan industrin i Sverige i stort sett stänger för sommaren var det hög aktivitet på KUKA Nordic AB: Titanerna anlände.

Några av de största robotarna i världen finns nu på KUKA Nordics område i Högsbo och det var många som ville titta. Det kan vara svårt att uppskatta storleken på en sådan här robot - man behöver något att jämföra med och samarbetsvilliga "objekt" fanns det.

KR 1000 lyfter 1 000 kg och har en imponerande räckvidd på 3.2 meter.

Om KUKA NORDIC AB

KUKA förser marknaden med flexibla, robotbaserade system för automation inom bil-, flyg- solenergi- och tillverkningsindustrin och har sin kärnkompetens inom utveckling, tillverkning och försäljning av industrirobotar, styrsystem, mjukvara och linjära enheter. KUKA NORDIC AB i Göteborg är ett svenskt dotterbolag till KUKA Systems GmbH och KUKA Roboter GmbH som bägge ligger i Augsburg, Tyskland. Tillsammans har bolagen mer än 6 000 anställda världen över. 2008 uppgick KUKA Systems omsättning till 837 miljoner euro, KUKA Roboters omsättning var 474 miljoner euro.