Sony Sverige.

Titta in i framtiden med SONY på IBC 2007

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 16:49 CEST

IBC-mässan som visar det senaste inom broadcast och media öppnar i Amsterdam den 7:e september. Sony drar igång en visionär HD-upplevelse i sin monter på IBC. Här visas fler HD-kameror och nätverkslösningar än någonsin.

Besök Sony på IBC – monter 9.310 i hall 9, RAI Centre, Amsterdam

Sony kommer att ge sina besökare på IBC en unik och framåtblickande upplevelse av sina innovativa HD-produkter och lösningar som hjälper till att definiera morgondagens broadcast- och produktionsbolag.

”HD från Sony handlar om att välja. Besökarna i Sonys monter får uppleva lösningar som ger det bästa man kan få ut av band, discar och minnen,” säger David Bush, marknadsdirektör på Sony Europa. ”Alla våra produkter och lösningar har konstruerats för att passa olika användningar och budgetar. Genom Sonys samarbete med en rad stora företag får man också en utmärkt integrering i video- eller filbaserade arbetsmiljöer. Förutom en rad nya produkter och systemutveckling kommer Sony att han många av sina professionella experter på plats för att förklara och diskutera hur våra tjänster kan hjälpa våra kunder att göra verklighet av kreativa idéer.”

Från filmning till redigering, distribution och visning – utrustning och lösningar visas i New Product Showcase Area. Här finns nya hett eftertraktade XDCAM EX, videokameran utan band, som är ytterligare ett steg i Sonys ambition att erbjuda lösningar för alla budgeter och format. För första gången i Europa visas nu också Sonys nya flaggskepp XDCAM SR, nya proffsmonitorn L230 och HDCAM-790P. Sony kommer också att lansera produkter som widescreen LMD-monitorer, studiokameror och Sony Creative Software-lösningar.

Förutom den stora uppvisningen av kameror finns en stor avdelning med monitorer där man kan se den senaste LMD-flatpanel monitorn LMD-4250W som är på 42-tum och har full HD-upplösning på 1920x1080. Monitorn kommer i höst och har multiformatkapacitet från SD till 1080/60i samt är både kostnadseffektiv och framtidssäker.

I årets monter har Sony sin största uppställning av HD-kameror någonsin. Från HDV-instegsmodeller och XDCAM-kameror utan band till highend HDCAM.
Under IBC lanserar Sony också nya kameran HDC-1450, en prisvärd kamera som tar 50 bilder per sekund.

Sony Creative Software visar upp nya Vegas Pro 8 med XDCAM HD arbetsflöde, omfattande HDV-support, import- och redigeringssupport för Sonys AVCHD-format och många nya funktioner som ökar produktiviteten och förhöjer kvaliteten. Man visar också DVD Architect 4.5 som inkluderas i Vegas Pro 8, Cinescore mjukvara för att snabbt skapa ljudspår och Sound Forge 9 för ljudproduktion med nya möjligheter till flerkanalsinspelning och redigering.

I montern finns också Sonys Networked Production Zone med Sonaps, Preservation Factory, HDXchange och Petasite. Här kan man ta del av den senaste utvecklingen och höra allt om hur Sonys nätverksteknologi är en kraft att räkna med för alla typer av broacastföretag och produktionsbolag.

HD svarar för framtidens upplevelser på idrottsarenorna
Sonys teknik med HD via nätverk skapar nya möjligheter för stora arenor när det gäller allt från att samla in film och bilder och producera program till att sända, visa upp det på de stora publikskärmarna och att arkivera materialet. I montern visas allt bakom tekniken och hur man också får en säkrare arena med hjälp av IPELA övervakningskameror.

OB-bussar är viktiga vid alla direktsända evenemang. Med Polsat 2 visar Sony hur man skräddarsyr OB-bussar som gör sändningarna enklare.

-----------------

2007-09-06
Sonys presskonferens hålls på Grand Hotel Krasnapolsky torsdagen den 6:e september kl 12.30-15.00. Anmälan till lennart.thulin@norsholmen.se.

2007-09-08
Den 8 september kl 18.15 bjuder Sony in till D-Cinema filmvisning där man får uppleva Sonys CineAlta 4K. RAI-Centre Auditorium.

IBC pågår mellan den 7:e och 11:e september 2007. www.ibc.org

Bild finns att ladda ner från Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

För mer information, kontakta Sony Sverige:

-Henrik Felixon, Affärsområdeschef Sony Sverige, 08-585 450 30, 070-816 31 05, henrik.felixon@eu.sony.com

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.