Skellefteå - Event och Webb

Titta på Tegelbruket

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 09:27 CET

Tegelbruket är ett imponerande projekt i Örebro som drivs av KFUM Örebro.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Folkpartiet har enats om ett fantastiskt beslut – att förverkliga planerna på ett kulturhus för scenkonst i centrala Skellefteå. Kulturhuset ska innehålla Museum Anna Nordlander, Stadsbiblioteket, Västerbottensteatern och en A-scen. Kulturhuset ska vara på minst 8 000 kvadratmeter.

Jag som skriver detta är ekonom, jurist och föreningsmänniska. Jag är 23 år gammal och ordinarie ledamot i Västerbottensteatern och ordförande i KFUM Skellefteå.

KFUM Skellefteå genomför en rad satsningar. Engagemangsguiderna är ett exempel, där ungdomar uppmuntrar andra ungdomar att engagera sig. Detta har resulterat i en helt ny fotbollsturnering, en nybörjarkurs i engelska, en mat- och bakkurs, filmkväll och simskola. Detta genomförs på initiativ av och ideellt av kommunens 13- till 25-åringar.

Tegelbruket är ett imponerande projekt i Örebro på 8 000 kvadratmeter som drivs av KFUM Örebro och som är öppet för alla men med fokus på ungdomar och unga vuxna. Bygget förverkligades till en kostnad av mindre än 165 miljoner kronor.

Vill uppmuntra att kommunen inte behöver driva allt i egen regi. Ge huset till kulturens föreningar så att de kan skapa en levande mötesplats i centrala Skellefteå, likt Tegelbruket i Örebro.

För möjligheter för exempelvis teaterns ungdomsverksamhet, som gör ett kanonjobb varje dag; bygg minst 16 000 kvadratmeter vilket skapar bra möjligheter till framtida utveckling och ungdomslokaler.

Skellefteå - Event och Webb skapar innovativa mötesplatser och webbaserade lösningar.

Tillsammans med UNGDOMAR och mentorer i förenings och näringsliv skapar vi mötesplatser..

Med förståelse för helheten - "Ger vi era idéer en mötesplats".