Ynnor AB

Tjänstebilsfakta avslöjar Saabs nya småbil 1-4X BioHybrid!

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2011 04:01 CEST

Saab har i största hemlighet utvecklat en ny småbil. Bilen är en fyrhjulsdriven laddhybrid. Modellen är så gott som produktionsklar och presenteras på Parissalongen i höst. Namnet blir 1-4X BioHybrid. Det kan Tjänstebilsfakta, som har fått en exklusiv provkörning, avslöja. Bilen har världspremiär på Saabs egen vårsalong i Nacka utanför Stockholm 5-6 april.

Bilen är ett unikt gerillabygge. Den har utvecklats i största hemlighet på fabriken i Trollhättan mitt under de senaste årens GM-mörker, då ingen ny utveckling var tillåten på Saab. Men ingenjörerna har arbetat extra på egen tid för att utveckla tekniken.

- Vi kunde inte stillatigande se förfallet inom Saab under GM:s ledning utan att göra någonting, säger chefsingenjören Amper van Baas till Tjänstebilsfakta.

- Vi har tagit fram bilen på våra lediga stunder och våra äkta hälfter har ibland undrat vad vi håller på med. Det har minst sagt varit lite besvärligt eftersom vi inte har vågat yppa någonting om vad vi har hållit på med. Nu vet de att det bara var en ännu en bil som upptog våra tankar. Inte så bara i och för sig, men de börjar bli vana…

- Vårt resonemang gick som så att om Saab skulle läggas ned, skulle vi kunna sälja bilen till någon annan tillverkare. Och annars skulle vi ha en färdig bil som skulle slå världen med häpnad. Det var bara att ”börra på“, som vi sjunger i vår nationalsång, till slut blev det ”höl i vägga”.

Saabs ledning har hela tiden varit informerad om arbetet som har pågått, men har inte kunnat arbeta öppet i dåvarande GM-organisationen för att få pengar till projektet. I stället har man använt kreativ bokföring för att frigöra medel. Fackförbunden har ställt upp med bidrag ur sina strejkkassor. Personalen har arbetat oavlönat. När försäljningen startar får alla i stället direkt provision på varje såld bil.

Bilens design är en mix av konceptbilarna Aero X, 9-X BioHybrid och 9-X Cabriolet.

Nya 1-4X är fyrsitsig, 4,3 meter lång och flirtar med Saabnostalgikerna med sin klassiska halvkombibaklucka.

Framhjulen drivs av en tvärställd enliters turbomatad BMW-motor nedskalad till tre cylindrar som har optimerats för etanoldrift (E100) men som också går utmärkt att köra på vanlig 95-oktanig bensin. Bakhjulen drivs av varsin elmotor som får kraft från ett litiumjonbatteri som har placerats på längden i mitten av bilen.

Förbränningsmotorn utvecklar 160 hästkrafter och de båda elmotorerna ger tillsammans 110 hästkrafter.

Batteriet laddas till full styrka på under sex timmar via ett vanligt vägguttag och räckvidden på ren eldrift är 80 km. Taket består av solceller som underhållsladdar batteriet och kan förlänga körsträckan med upp till 20 km. Den lilla bensinmotorn drar bara 3,0 l/100 km vid blandad körning, vilket ger en körsträcka på ytterligare 100 mil.

Trots det accelererar bilen från 0-100 km/tim på 6,9 sekunder och toppfarten är 235 km/tim.

Bilen innehåller alla moderna säkerhetshjälpmedel som vindrutedisplay, vingelvarning, adaptiv farthållare med automatbroms. Men Saab har inte stannat där. Nya 1-4X har ett nytt viltvarningssystem med en infraröd kamera som kontinuerligt skannar av vägsidorna och en ny typ av halksensor som läser av vägytans beskaffenhet 300 meter framåt.

Priserna är inte klara men Saab räknar mirakulöst nog med att få in instegsmodellen under 7,5 baspelopp (321 000 kr).

Efter frigörelsen från GM har Saab kunnat ta in nya finansiärer. Sluttrimningen av 1-4X har underlättats av den estniske miljardären Ernest Lirpa, bland annat entreprenör i biltestanläggningar i anslutning till världens snabbast växande bilmarknad: Kina. På hans anläggningar i Gobiöknen och Sibirien har Saab kunnat genomföra hemliga värmestester respektive köldprov.

Men Tjänstebilsfakta fick nöja sig med Västergötland för sin exklusiva provkörning. Vi satte oss bakom ratten bredvid den amerikanska testchefen April Scherz, som stolt berättar:

- Vi har på ett helt unikt sätt lyckats kombinera framtidens bränslen med dagens. Dessutom är bilen makalöst kul att köra. Vi vägrar kompromissa med Saabs unika körglädje.

- Samtidigt är den marknadens säkraste småbil. Vi har frontalkrocktestat den mot vår nya 9-5 och den står sig lika bra, trots 9-5:ans större tyngd.

- Våra nya tekniska innovationer sätter en ny standard på marknaden.

Bakom ratten har Saab tack och lov undvikit att leka Star Treks kommandobrygga. Bara för att bilen drivs av elektricitet måste inte all instrumentering vara digital. Saab håller sig till den analoga modellen, bortsett från vindrutedisplayen. Knappar och materialval har fått en exklusiv känsla. Ratten känns däremot igen från Saab 9-5 (vilket också betyder att den kommer från GM och Opel, men det får man leva med – det är ju bara en ratt; dessutom skulle 9-5  ha lanserats före Insignia så egentligen är det en Saabratt…).

Stolarna är fåtöljbekväma som Saabförare och passagerare är vana vid. Vi lägger den automatiska växelväljaren i läge D och rullar iväg. Ljudlöst. Batteriet är fulladdat och informationsdisplayen anger att vi har hela 90 km kvar att köra – tack vare den extra laddningen som solcellerna ger.

Accelerationen är kraftfull och växlingen sömlös. Den lilla bensinmotorn går in och hjälper till vid fullt gaspådrag. Den lilla motorn borde surra betänkligt, men hörs knappt alls bortom den välisolerade torpedväggen.

På ”njurbanan”, där fjädringen sätts på hårt prov, hörs inga protester från 1-4X och den tar sig fram med smidig grace. På mer vanlig gropig väg märks inte småbilens sedvanliga struttighet.

- Det är tack vare den relativt långa hjulbasen, förklarar testchef Scherz, som möjliggörs av den lilla tvärställda förbränningsmotorn.

I hög fart hörs bara ett litet vindbrus från backspeglarna och däcken som suger sig fäst mot asfalten. Styrningen är stadig men ändå exakt och förmedlar god vägkänsla. När bilen provoceras i tvära böjar griper antisladdsystemet tryggt in.

Baksätet är tillräckligt rymligt för två vuxna. Bagageutrymmet rymmer hela 400 liter, vilket är mycket i den här storleksklassen.

Försäljningspotentialen beräknas till 50 000 bilar globalt årligen. Försäljningen börjar i oktober med första leveranser till kund i januari 2012.

På den nya plattformen planerar Saab att utveckla flera nya modeller: bland annat en mer högbyggd familjebussaktig version, en crossover och en cabriolet, förstås.

- Hela bilen är en hyllning till den makalösa ingenjörskonst och entreprenörsanda som bara lever i Trollhättan. Det måste vara något magiskt med vattnet i den där kanalen, säger den förundrade April Scherz när vår alltför korta provtur är till ända.

Vi kan bara instämma, lånar Amper van Baas trollkarlshatt och lyfter den i vördnad.

Tjänstebilsfakta

(Tyvärr rådde strängt fotoförbud under provkörningen så vi kan inte visa någon bild, men vi har gjort en datoranimation som är mycket lik den nya bilen.)

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder