LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Tjejerna tar över LRF Ungdomen

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 13:01 CET

Jenny Höglund, 24 år, från Uppsala, och Ingrid Pettersson, 33 år, från Töreboda i Skaraborg, har valts in i LRF Ungdomens styrelse. Styrelsen består därmed av fem kvinnor och fyra män.

På LRF Ungdomens riksstämma som pågår i Stockholm har två nya ledamöter valts in i styrelsen, båda är tjejer.

– Jag vill se fler unga som är aktiva inom jordbruksnäringen och nu vill jag arbeta för att inspirera och underlätta för unga att starta och utveckla sitt företagande, säger Jenny Höglund.

Både Jenny Höglund och Ingrid Pettersson arbetar som förmän med ansvar för att sköta och utveckla produktionen på sina respektive arbetsplatser.

– Jag började på Brodderuds Gård utanför Mariestad för åtta år sedan då besättningen var nystartad, idag har vi 300 suggor och 1 200 slaktsvinplatser. Det har varit en utmaning med mycket arbete, men samtidigt oerhört stimulerande att få vara med och bygga upp en besättning, säger Ingrid Pettersson.

Både Ingrid Pettersson och Jenny Höglund är sedan tidigare engagerade i LRF Ungdomens regionala styrelser.

– Det är lärorikt, väldigt roligt och ger många bra kontakter. Nu ser jag fram emot att få arbeta i LRF Ungdomens riksstyrelse och hoppas att jag ska motsvara de förväntningar som ställs på mig, säger Ingrid Pettersson.

Mer information om LRF Ungdomen finns på www.lrf.se/ungdomen. I bifogade följebrev berättar Jenny Höglund och Ingrid Pettersson om sig själva.

Ingrid Pettersson, styrelseledamot, LRF Ungdomen, 070-277 73 13
Jenny Höglund, styrelseledamot, LRF Ungdomen, 070-882 23 77
Robert Johansson, ordförande, LRF Ungdomen, 070-636 34 20
Erik Eriksson, handläggare för LRF Ungdomen, 08-787 51 69, 070-229 29 91