TNT

TNTs resultat för tredje kvartalet 2006

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 13:40 CET

8,9% ökning av rörelseresultatet jämfört med samma kvartal förra året. Beslut om att sälja Freight Management

Huvudpunkter för kvartal 3:

• Intäkterna ökade 9 %
• Avkastning från fortsatt verksamhet upp 5 procent till € 169 miljoner.
• 31,3 procents ökning av TNT Express rörelseresultat
o Tvåsiffrig intäktsökning med rekordvolymer
o Rekordhög tredjekvartalsmarginal på 8,8 procent
• Ökade intäkter för Mail, och 14,2 procentig marginal i linje med plan.
o EMN (European Mail Network) visar intäktsökning över 25%, med större kostnader med
anledning av acceleration i kapacitetsökning
• Beslut att sälja Freight management

TNT CEO Peter Bakker kommenterar:
”TNT´s ledning är nöjd med resultatet för tredje kvartalet. Rörelseresultatet steg med 8.9% understödd med nya rekordsiffror för TNT Express, både i fråga om intäktsökning och om vinstmarginal för Q3. TNT Mails avkastning ligger i linje med våra utsikter men Mail Netherlands noterade däremot en sänkning av försändelser i detta kvartal. Vi kan samtidigt bekräfta den helåriga prognosen för TNT.
Slutförandet av försäljningsprocessen kring vår Logistic-division – som vi nu har fått godkänd förväntas fortfarande att äga rum innan årets slut. En viss del av de tidigare indikerade kostnaderna i samband med försäljningen har vi kalkylerat in i resultaten för tredje kvartalet. En bra strategisk utveckling har uppnåtts i och med förvärvet av en indisk expressvägnäts-operatör samt en fortsatt ökning av EMN.
Vi vill idag meddela att vi avser att sälja Freight Management i syfte att ytterligare kunna fokusera vår verksamhet på operativa nätverk.
Överlag, är vi tillfredställda med den strategiska process och de strukturella förbättringar i vår operativa verksamhet som har gjorts hittills i år. ”

För mer information kontakta:
Pieter Schaffels
Director Media Relations
Phone: + 31 20 500 6171
Mobile: +31 6 232 142 02
Email: pieter.schaffels@tnt.com

Daphne Andriesse
Senior Press Officer
Phone: +31 20 500 6224
Mobile: +31 6 109 187 90
Email: daphne.andriesse@tnt.com

Mer information kring TNTs Q3-resultat finns även på www.tnt.com.

Fakta om TNT

1. TNT Express är världens ledande business-to-business aktör när det gäller expresstransporter. Varje vecka levererar TNT Express 3,5 miljoner paket och dokument till över 200 länder. Nätverket består av närmare 900 depåer, hubbar och sorteringscenter. Över 19 000 fordon och 43 flygplan ingår i vad som är Europas största flyg- och vägtransportnät.

2. Antal anställda uppgick till över 48 000 över hela världen i slutet av 2005 och TNT Express är den första organisationen att erhålla globalt erkännande som en Investor in People. Omsättningen uppgick till 2,9 miljarder Euro för första halvåret 2006. TNT Express rörelseresultat ökade med 21,5 % till 277 miljoner Euro första halvåret 2006, jämfört med samma period förra året. Se även www.tnt.com/express

3. TNT N.V förser företag och konsumenter över hela världen med en stor bredd av tjänster för behov inom mail och express. Med huvudkontor i Holland, erbjuder TNT en effektiv nätverksstruktur i Europa och Asien och expanderar för att maximera prestationen i sina nätverk. TNT finns i mer än 200 länder och har över 128.000 anställda. För första halvan av 2006 rapporterade företaget en intäkt på
5.3 miljarder Euro och ett rörelseresultat på 671 miljoner från befintlig verksamhet. TNT N.V är listad på börserna i Amsterdam och New York. TNT värdesätter sitt sociala ansvar och samarbetar med United Nations World Food Programme och United Nations Environmental Programme, för att bekämpa hunger och miljöförstöringar i världen. Se även http://group.tnt.com för ytterligare information.