To Oslo, With Love

TO OSLO, WITH LOVE - et nordisk perspektiv på terrorangrepene 22. juli.

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 00:22 CET

Hvem: Eks-elever fra Red Cross Nordic United World College inviterer folk fra hele Norden til åpen samtale om veien videre etter 22/7.
Hva: “To Oslo With Love - ei åpen dialog”, et helgeseminar
Når: 4. - 6. november (begynner kl 14 fredag - kl 15 søndag)
Hvor: Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening i Uranienborggata 2, Oslo

En nordisk dialog om hvordan vi går videre etter terrorangrepene den 22. juli. En mobilisering av våre skarpeste tanker og varmeste motiver. Dette er noe av det som fyller rommene i Uranienborggaten 2 i Oslo 4. til 6. november. Da inviterer svenske og norske aktører til åpen samtale om noe av det som er mest vanskelig å snakke om: Hatet og forakten som ligger bak terrorhandlingene den 22/7, og ikke minst om veien videre.

- Hva gjør vi nå? Hvordan skal vi forme våres nordiske samfunn for å sikre demokratiet som terror handlingen ville skade? Hva skal vi, i forskjellige sammenhenger og med ulik kraft, gjøre for at de unge som vokser opp i norden skal kunne kjenne trygghet og kraft til å tro på og engasjere seg for demokrati, mangfold og respekt? Hvordan forebygger vi og kjemper mot ekskludering, rasisme og antidemokratiske tanker?

Dette er noen av tankene som Ola Nilsson fra Quelle Différence, Brussels, stilte seg etter 22/7. Nilsson gikk Red Cross Nordic United World College i Sunnfjord på slutten av nittitallet, og har siden vært engasjert i dialoger og “changemaking”, av å fremme fred, forståelse og toleranse - også innenfor rammen av det nordiske. Sammen med tidligere medstudent Mette Karlsvik er han nå glad over å invitere presse og seminardeltakere til helgeseminaret i U2/ NFFs lokaler.

Formatet for dialogen blir ”Open Space”: Med sin ekspertise og engasjement formulerer og svarer  deltakerene til problemstillingene, spørsmalene og sakene.  Formatet skaper et likestillt forhold mellom deltagerne hvor alle har samme mulighet til å høres og styre diskusjonen, uavhengig av maktposisjon og forkunskaper. Metoden handler om å skape åpne og kreative dialoger. De forskjellige parter som er med å muliggjør møtet  trenger derfor ikke å være enig i eller framlegge innholdet i hver gruppediskusjon.

Om de påmeldte:
Omtrent 80 deltakere vil inkludere medlemmer fra AuF, andre politikere, forfattere, representanter fra media og andre fra meningsbærende miljøer i inn og utland.

Kontaktpersoner:
Ola Nilsson (f. 1978) tok International Baccalaurate ved Red Cross Nordic United World College (95-97) og  har utdannelse i statsvitenskap og kvinne - og kjønnsstudier ved Macalester College, Minnesota. Han har siden jobbet for PeaceQuest og Røde Kors i Sverige, og har vært virksomhetskoordinator for LSU/ Sveriges Ungdomsorganisasjoner . Han bor og jobber nå i Brussels og Stockholm:

+46738166252/ ola@quelledifference.org/ tooslowithlove@gmail.com

Kontakt i Oslo: Mette Karlsvik (forfatter og journalist): 93671309/ mette.karlsvik@gmail.com

(Andre som er med på å lage TO OSLO, WITH LOVE, er , Elise Marianne Åberg (Foreningen Nordens Ungdomsforbund), Martina Anlér (Röda Korsets Ungdomsförbund), Hinda Talal (Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa), Oddne Dahle Lærgreid (FutureFields).

Mer informasjon:

Inviterende partnere:

Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner,
Sektor3 - tankesmedjan för civilsamhället
Sveriges Unga Muslimer
Red Cross Nordic United World College
The KaosPilots
Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa
Nordiske Mediatorer

TO OSLO, WITH LOVE är ett nordiskt initiativ för att skapa en handlingsinriktad dialog kring hur vi går vidare efter terrordåden i Norge. Den 4-6 november hålls den första dialogen i Oslo. Mer information på www.tooslowithlove.org