Independent Living Institute Assistanskoll

Tobias Holmberg: " Assistansen är grundläggande för att utöva mina demokratiska rättigheter"

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2012 15:26 CEST

Sedan Tobias Holmberg, 19, fått sina assistanstimmar minskade är det ett ständigt pusslande för att få assistenternas schema att gå ihop. Ändå räcker inte timmarna för att delta i allt som förväntas av honom som ordförande i ett ungdomsförbund och som politiskt aktiv.

Assistanskoll träffar Tobias Holmberg strax innan han ska delta i ett seminarium om public service. Han är inbjuden i rollen som ordförande för Förbundet unga rörelsehindrade. I våras uttryckte Tobias Holmberg i en intervju på Assistanskoll oro inför sin egen tvåårsomprövningen som nu alltså är klar. I hans fall gjordes den i praktiken först efter fyra år.

Hur påverkar nedsättningen av timmar dig? Vad är det du inte kan göra som du annars velat?

- Just nu är det ett ständigt pusslande för att få ihop schemat för assistenterna. Det är många saker som jag borde vara på i min roll som ordförande och som politiskt aktiv som blir lidande. För att åka utan assistent går inte.

Läs hela intervjun: http://www.independentliving.org/assistanskoll/20121014-Tobias-Holmberg-Assistansen-ar-grundlaggande-for-att-utova-mina-demokratiska-rattigheter.html

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans