Folkpartiet

Tobias Krantz lämnar riksdagen

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 15:47 CEST

– Dagens förändring av regeringens organisation innebär att jag slutar som statsråd. I samband med det har jag också beslutat att lämna riksdagen. Det har varit åtta intressanta, givande och roliga år som riksdagsledamot respektive minister. Nu är det dags för mig att gå vidare. Jag ser fram emot nya utmaningar.

Det säger Tobias Krantz, f d högskole- och forskningsminister (FP) och avgående riksdagsledamot, i en kommentar på tisdagen.

– Jag är stolt över det som jag har uträttat under min tid som förtroendevald. Vid sidan av att driva en lång rad regionala frågor för mitt hemlän, Jönköpings län, har jag som riksdagsledamot bland annat varit partiets talesman i såväl konstitutionella som socialpolitiska frågor. Som KU-ledamot deltog jag i granskningen av dåvarande regeringens hantering av tsunamikatastrofen och arbetade för ökad öppenhet i utnämningspolitiken. Som socialpolitiker väckte jag tanken om och var med om att driva igenom den prestationsbundna vårdgarantin, som har kortat köerna i svensk sjukvård, och drev på för bättre villkor för samhällets mest utsatta barn.

– Under det dryga år som jag har varit minister har en rad reformer för att skapa en svensk högskola i världsklass genomförts: höjda studiemedel, förstärkt forskarinflytande i Vetenskapsrådet, ökad frihet för universitet och högskolor, nytt kvalitetssystem för den högre utbildningen och slopad könskvotering till högskolan, för att ta några exempel. I somras presenterade Forskningsberedningen under min ledning en rapport med en rad förslag för svensk forsknings framtid.

– Jag är mycket tacksam över det förtroende som väljarna i Jönköpings län har visat mig. Tre gånger har jag blivit vald till riksdagen; vid samtliga tillfällen har jag blivit personvald. Det känns tryggt att lämna stafettpinnen vidare till Emma Carlsson Löfdahl. Jag väljer nu att pröva mina vingar utanför partipolitiken. Det känns spännande, säger Tobias Krantz.

Tobias Krantz fortsätter tills vidare som ledamot av Folkpartiets partistyrelse.

För mer information:
Eva-Marie Byberg, 0707-72 74 47