Miljöpartiet de gröna

TOLGFORS SKYLLER PÅ KRISEN I GEORGIEN, VILL KÖPA SIG TID

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 11:07 CEST

Att regeringen inte lyckas lägga en försvarspolitisk inriktningsproposition i höst har inget alls med Georgienkrisen att göra, menar Miljöpartiets ledamot i försvarsutskottet Peter Rådberg. Istället handlar det om att köpa sig mer tid för en planering som dragit ut på tiden på departementet.

- Efter Georgienkrisen har en del debattörer varit ute och krävt ett återupprättande av invasionsförsvaret. Tolgfors verkar dock av sina kommentarer idag att döma bekräftar den inriktning som alla har varit överens om, bland annat en enig Försvarsberedning i juni. Det hade med andra ord bara varit att fatta beslut och komma till skott. Senareläggningen handlar uteslutande om en förevändning för att få mer tid, säger Peter Rådberg.

- Försvarsberedningen kom med sin omvärldsanalys i december. Gör departementet en ny bedömning kommer man att komma fram till samma sak som då, plus en halvsida till om Georgienkrisen. Tolgfors bör vara ärlig med vilka syften han har med att skjuta upp beslutet, säger Peter Rådberg.

Kontakt: Peter Rådberg, 070-259 55 50
Ulf Söderström, pressekreterare, 070-730 62 10