Svenska Moderådet AB

TOLV ROOKIES PÅ STORTAVLOR, I BILDTÄVLING OCH SHOWROOM

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2010 19:32 CET

Under Stockholm Fashion Week presenteras tolv modedesignföretag på stortavlor runt om i Stockholm. Det är ett resultat av ett fem veckor långt projekt mellan Svenska Moderådet och Berghs School of Communication. Samtidigt kan allmänheten rösta fram bästa bild på Aftonbladets modesajt Sofis Mode och designernas kollektioner presenteras i “Rookies Showroom”.

Det är andra året i rad som projektet ”Rookies hjälper Rookies” genomförs på Berghs School Communication i samarbete med Svenska Moderådet. Sammanlagt har närmare 100 personer deltagit i projektet. Från Svenska Moderådets Rookies-projekt medverkar tolv utvalda mindre designföretag: w.e.r.n., The White Briefs, Rahnsäter, Seika Lee, Kim Hagelind, Ida Pyk, Heart of Lovikka, Garde of Scandinavia, Drakenberg Sjölin, Bella och Bastian, billy and I och Army of me. Från Berghs deltar 60 studenter från klasserna: Marknadskommunikation, Grafisk Design, Strategisk kommunikation och PR, och Produktionsledning – Operativ projektledning. Därutöver har också ett antal fotografer,
modeller och andra gjort det möjligt att genomföra modellfotograferingar som underlag för storbilderna.

Under det fem veckor långa projektet har elevernas arbeten (kreativ brief/varumärkesplattform, grafisk bildlösning och PR-plan) jurybedömts i tre olika faser för bästa möjliga feedback och utveckling. Det visuella resultatet - modebilderna - finns på stortavlor sponsrade av JCDecaux under hela Stockholm Fashion Week 15-21 februari.

Tävlingen ”rösta fram bästa bild” på Sofis Mode pågår t.o.m. 16 februari då en vinnare dras som får komma till Rookies Afterparty på Café Opera torsdagen den 18 februari där elevernas arbeten också presenteras.

Vernissage modebilder från projektet ”Rookies hjälper Rookies” hålls för speciellt inbjudna torsdag 18 februari kl 16.00-19.00, Galleri So Stockholm, Kungsträdgården. Kollektionerna från de utvalda tolv Rookies-företagen visas i ”Rookies Showroom” den 19-21 februari.

(För bildpresentation Rookies, se sid 2 och 3 i bifogat pressmeddelande.)

Rookies showroom 19-21 februari kollektioner höst/vinter 10-11
Fredag 19/2 kl 12.00-18.00 Lördag 20/2 kl 12.00-17.00 Söndag 21/2 kl 12.00-16.00 Plats: Galleri So Stockholm, Kungsträdgården.
Öppet för branschfolk och allmänhet.

För mer information kontakta:

Marianne Randolph, projektledare Rookies
rookies@moderadet.se

Helena Mellström, marknadschef Svenska Moderådet
helena.mellstrom@moderadet.se
+46 (0)8 411 77 54 / +46 (0)702 62 26 27

Mer information om de tolv Rookies-företagen finns på www.rookies.se
Bildtävling: www.aftonbladet.se/sofismode