Tomas Eneroth avgår som ordförande för Lernia

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 09:10 CET

– Efter fem framgångsrika år som ordförande känns det naturligtvis tråkigt att tvingas lämna Sveriges bästa utbildnings- och bemanningsföretag. Under min tid som ordförande har Lernia utvecklats fantastiskt och gått från ett ensidigt beroende av offentliga arbetsmarknadsutbildningar till att bli en ledande aktör inom kompetensförsörjningsmarknaden, konstaterar Tomas Eneroth.

- Lernia har medverkat till att etablera kompetensförsörjnings-begreppet på svensk arbetsmarknad och utvecklat bemanningsbranschen från regelrätt uthyrning till en väg för kompetensväxling. Jag upplever att våra goda relationer med såväl företag som fackliga organisationer varit avgörande för vår framgång. Att övriga bemanningsbranschen nu försöker följa efter är naturligtvis glädjande, säger Tomas Eneroth.

– Jag vill tacka företagets anställda och styrelse för ett gott samarbete. Det har varit en intensiv och spännande period och jag hoppas på en fortsatt positiv utveckling för Lernia, avslutar Tomas Eneroth, som lämnar sitt ordförandeskap i samband med Lernias bolagsstämma under våren.

Tomas Eneroth tillträdde som ordförande för Lernia AB våren 2002. Vid den tiden var Lernia AB till största delen leverantör av statliga arbetsmarknads-utbildningar, och därmed också helt beroende av den offentliga marknaden. Idag erbjuder Lernia kompetensförsörjning med tjänster inom bemanning, utbildning, rehabilitering och omställning till såväl individer, som företag, myndigheter och organisationer.

Lernia utbildar årligen ca 50 000 personer och hyr ut ca 5 000 personer till industriföretag. Under 2006 ökade nettoomsättningen med 25 % till 2 179 mkr. Resultat efter skatt uppgick till 150 mkr.

För ytterligare kommentarer:
Tomas Eneroth 070 – 530 42 24