Universal Music Sweden

Tomas Ledin och Eagle-Eye Cherry överraskade med nyskriven duett på Friends Arena

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2012 11:27 CET

Tomas Ledin, högaktuell med 40-årsjubileum, listtoppande samlingsalbum och kritikerrosad show, gjorde på lördagskvällen ett uppskattat framträdande på Friends Arena, där han tillsammans med Eagle-Eye Cherry sjöng ”As One”.

Låten skrevs speciellt för invigningen och arenanamnet inspirerade textförfattandet. Tomas har skrivit låten tillsammans med medproducenten Anders Hansson samt Sharon Vaughn.

Tomas Ledin: "Jag fick en förfrågan om att medverka och kände att det skulle vara med en låt som på något sätt speglar den idé som arenan står för, det var viktigt . Skrivandet har tagit lite tid, men när låten var klar, var det uppenbart att den skulle framföras av två sångare. Jag ringde Eagle Eye, som jag alltid velat samarbeta med. Vi träffades i studion. Det var en rolig inspelning, allt föll på plats."

Eagle-Eye Cherry: ”När Tomas Ledin frågar om jag vill sjunga på en låt som han har skrivit, så är det bara att tacka ja. När jag väl hörde "As One" så gillade jag vad den har att säga. Låten är ett stort steg ifrån vad jag själv gör musikmässigt och det känns mycket spännande att testa något nytt.”

Duetten spelades in i oktober och är producerad av Ledin själv, tillsammans med Anders Hansson. Singeln finns tillgänglig digitalt 28/10.