Miljöpartiet Stockholms stad

Tomma löften om Aspuddsbadet som rivs idag

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 14:10 CET

En vecka efter det att kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP), från talarstolen i fullmäktige, lovat se över de förslag som badhusföreningen skickat in om vidare drift av badet, så rivs nu Aspuddsbadet. Oppositionen är starkt kritisk till hanteringen av frågan.

- Att utlova dialog ena veckan och riva nästa vecka visar att Madeleine Sjöstedt inte respekterar vare sig de demokratiska spelreglerna eller stockholmarnas förmåga att vara goda lokala entreprenörer, säger Yvonne Ruwaida (MP).

- Det är obegripligt hur det ansvariga borgarrådet kan riva en kulturhistoriskt oersättlig byggnad innan den nya överklagan hos Länsrätten har behandlats. Madeleine Sjöstedts agerande har brutaliserat den demokratiska processen i Stockholm och det gör mig mycket arg och beklämd, säger Ann-Margarethe Livh (V).

- Kultur- och idrottsborgarrådet har aldrig träffat badhusföreningen eller sett badet trots inbjudningar från badhusföreningen. Det är en skam för demokratin att ansvarigt borgarråd i Stockholm totalt nonchalerat ett samtal direkt med badhusföreningen, säger Malte Sigemalm. (S).

För kommentarer: Yvonne Ruwaida (MP) oppositionsborgarråd 0761- 29 18 95, Ann-Margarethe Livh (V) oppositionsborgarråd 0761- 229 103, Malte Sigemalm (S) ledamot av fullmäktige 0708-85 10 36.