Rentl

Tomt i plånboken efter semestern?!

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2015 09:42 CEST

Semestern börjar lida mot sitt slut eller kanske redan har tagit slut och du börjar uppdatera dig i vardagens bestyr. Kanske upptäcker du att semestern grävt ett alldeles för stort hål i din ekonomi och att du är i behov av snabb påfyllning på bankkontot. Eller så har du fått mersmak på semester och snabbt vill tjäna ihop till en ny. Detta kan lösas relativt snabbt och enkelt genom att du hyr ut saker du redan har till förfogande.

Du sitter på en guldgruva utan att veta om det! Dina saker kan ge dig stora extrainkomster om du väljer att hyra ut dessa via någon av de tjänster som finns att tillgå. Ett företag som nyligen lanserat en enkel och användarvänlig tjänst för uthyrning av samtliga dina ägodelar är Rentl.

Du som hyr ut dina saker kan tjäna stora pengar och inte enbart på dyra saker så som båt, husbil, mc eller lägenhet. Du kan även hyra ut verktyg, maskiner, släp, cykel, partytält och mycket annat och på så sätt snabbt och enkelt tjäna ihop pengar till något trevligt.

Vad gör Rentl unikt? Rentl är inte bara en boknings- och betalningsplattform som är enkel och säker att använda. Rentl har också samlat det mesta inom uthyrning, och det är inte bara bra för dig som inte vet exakt vad du vill hyra, det är också jättesmidigt för dig som har många olika saker att hyra ut.

Rentl är del av ett nytt snabbväxande fenomen som kallas ”sharing economy” eller ”peer to peer economy” där företag som AirBnb, Kickstarter, Uber med flera redan finns etablerade. Dessa företag har utmanat rådande strukturer i samhället och erbjuder en plattform för vanliga människor att välja bort traditionella företag och till exempel hyra saker direkt av varandra istället.

Många inser att det är ekonomiskt att nyttja de enorma resurser som står oanvända i folks hem bättre istället för att hela tiden köpa nytt. Men fenomenet är inte enbart till nytta för den enskilde utan kan komma att få ett stort genomslag för samhället i stort. De negativa miljökonsekvenserna minskar då vi delar på resurserna bättre. Det går åt färre råvaror, utsläppen minskar och det blir färre sopor och transporter. Hyr av varandra istället. Det är framtiden!

Rentl är en bokning- och betalningstjänst för privatpersoner som gör det enkelt för dig som vill hyra eller hyra ut dina saker. Det är väldigt enkelt att lägga upp saker för uthyrning eller att söka fram det du önskar hyra. Utöver det faktum att det är bra för din ekonomi gör du dessutom miljön en stor tjänst. Genom att fler delar på användandet av saker hjälps vi åt till att bidra till ett mer hållbart samhälle. Detta sker genom minskat användande av material för produktion, transporter samt utsläpp från fabriker.

Tjänsten Rentl har tagits fram för att främja såväl privatpersoners ekonomi samt vara bra för miljön. Rentl verkar inom det som ibland kallas ”sharing economy” eller ”peer to peer economy” och där inser varje individ att det finns pengar att tjäna eller pengar att spara genom att utnyttja de tillgångar varje individ har till sitt förfogande. Detta är inte enbart av nytta för den enskilde individen utan har ett större genomslag för samhället i stort. Detta sker genom att de negativa miljökonsekvenserna av människans konsumtion minskar då fler delar på samma resurser vilket innebär att det går åt mindre naturresurser, utsläpp minskar vid tillverkning och det blir färre transporter. Rentls mål är att skapa förutsättningar för att fler ska utnyttja denna potential.