Posten AB

Tomten redan överöst med brev

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 10:08 CET

Förra året skrev rekordmånga, 210 000 barn, brev till Tomten. De flesta breven kommer från Sverige, men det kommer önskelistor och teckningar från hela världen, bland annat från Mexiko, Japan, Frankrike och USA. Tusentals barn har redan skrivit till Tomten i år.

- Redan tidigt på våren börjar breven till Tomten strömma in. Många skickar önskelistor, andra teckningar. Barn som flyttat sedan förra julen är ibland oroliga att Tomten inte ska hitta hem till dem och ritar därför kartor i sina brev. Väldigt många små barn skickar sina nappar till Tomten och hans nissar. Det säger Hanna Berggren som är julinformatör på Posten och dessutom Tomtens talesperson.

Förra året toppades barnens önskelistor av husdjur och gosedjur bland flickorna och sportartiklar och radiostyrda bilar och båtar bland pojkarna. Årets favoriter presenteras i början av december då Tomten fått ännu fler önskelistor.

Posten förmedlar breven till Tomten, som svarar på alla brev. Det enda som krävs är att det finns en tydlig avsändaradress som Tomten kan skicka svaret till.

Adressen till Tomten är:
Tomten
173 00 Tomteboda

Nedan finns en länk till ett bildarkiv med brev som skickats till Tomten i år. Eventuell publicering har godkänts av barnens målsmän. Där finns även ett dokument för dig som vill läsa mer om varför barn skriver till Tomten.

För mer information kontakta:
Hanna Berggren, Postens presstjänst: 08-781 10 54
eller hanna.berggren@posten.se