Electrolux Sverige

Toppdesigners i juryn för Electrolux Design Lab

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 11:28 CEST

Electrolux Design Lab '09

Årets jury för Electrolux Design Lab ‘09 delar en passion för framtiden, miljö och innovation.

Electrolux har utsett fyra internationellt kända designers som Jury för Electrolux Design Lab ‘09. Juryn består av Nipa Doshi, möbeldesigner och en av grundarna av designstudion Doshi Levien, David Fisher, Design Director på produktdesignbyrån Seymourpowell, Marisol Manso Cortina, Manager of Color Design Group på Nissan Design Europe samt Henrik Otto, Senior Vice President of Global Design på Electrolux.

Den 24:e september 2009 kommer juryn att utse vinnaren i årets upplaga av den globala designtävlingen Electrolux Design Lab. Finalen äger rum på 100% Design London, Storbritanniens ledande arkitektur- och designutställning. Årets tema för tävlingen är "Designs for the next 90 years". Temat valdes för att fira Electrolux 90-årsjubileum.

Information om jurymedlemmarna:

Marisol Manso Cortina

Marisol är Manager of the Color Design Group hos Nissan Design Europe. Hon är ansvarig för att leda deras färgarbete i globala projekt för Nissan och Infiniti samt implementationen i Europa. Nissan Design Europe är en internationell designstudio som är placerad i London för att ta vara på stadens trender och multikulturella influenserna. Hon har tidigare i sin karriär jobbat för andra biltillverkare, till exempel BMW Group där hon ledde färgsättningen av kultbilen Mini.

David Fisher

David Fisher är Design Director på Seymourpowell, den internationellt erkända produktdesignbyrån i London. Han har varit verksam inom företaget de senaste 12 åren och är ansvarig för nyckelkunder så som Nokia, BMW och Mercury. I sitt arbete fokuserar hann på innovation och flexibla designprocesser som innefattar allt från framtidskoncept till att ta fram färdiga produkter.

Nipa Doshi

Nipa Doshi är möbeldesigner och har, tillsammans med sin man Jonathan Levien, grundat designstudion Doshi Levien. Nipa och Jonathan kombinerar två distinkta och komplementerande arbetssätt. Medan Nipas arbete bär starka spår av hennes hemland Indiens visuella och materiella kultur, hämtar Jonathan sin inspiration från industridesign. Tillsammans bildar deras design en kulturell hybrid som utforskar synergierna mellan teknologi, historieberättande, industridesign och hantverk. Doshi Levien bildades år 2000 och de har kunder såsom the Wellcome Trust, Intel, insight, Nokia, Tefal, Moroso och den brittiska skotillverkaren John Lobb.

Henrik Otto

Henrik Otto är Senior Vice President of Global Design på Electrolux. Han började på Electrolux 2004 och leder idag ett team på runt 150 designers som arbetar på Electrolux designcentra I Sverige, USA, Brasilien, Italien, Singapore och Australien. Henrik arbetar med att utveckla och implementera Electrolux design strategi: "Thoughtful Design". Designarbetet baseras på att använda sig av konsumentinsikt i alla delar av produktutvecklingen: funktionalitet, användarvänlighet, visuell utformning etc. Under Henrik Ottos ledning har Electrolux vunnit flera designpriser, t.ex. red dot och iF design award.