Anagram

Toppforskare och humorelit gör upp i ny livepodd - Gratis livesamtal under Lund Comedy Festival-veckan

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2017 10:01 CEST

Fredrik Lindström ”På spåret”, Hasse Alfredsons dotter Sofi Landström, neurologiprofessorn Bo Norrving, komikern Lena Frisk och satirforskaren Joanna Doona är några av gästerna.

I Lund bubblar det av både humor och kunskap. Vad händer om vi gifter ihop de två och låter forskare och komiker vrida och vända på olika ämnen?

Måndagen den 28 augusti är det premiär för Humorkunskapspodden - en helt ny serie livesamtal på Kulturen i Lund där toppforskare möter några av våra allra mest hyllade komiker.

- Forskning visar att humorn kan fungera som en katalysator för att söka mer kunskap. Vi vill bjuda på bildning och underhållning på samma gång, säger Cecilia Nebel, journalist och den som håller i samtalen.

– En tydlig festivalambition är att erbjuda publiken nya perspektiv och upplevelser genom humor. Att se en humorshow är så mycket mer än underhållning för stunden. Detta belyser humorsamtalen på ett väldigt bra sätt, säger Kajsa Jönsson, ansvarig för Lund Comedy Festival.

Lördagens lunchsamtal skiljer sig från de andra, då handlar det om Hasse & Tage och deras fantastiska humorproduktion.

- Via Lunds universitet och Universitetsbiblioteket i Lund samt Kulturen – och med familjerna Alfredsons och Danielssons goda minne ­– har vi fått en fantastisk möjlighet att producera en hyllningsshow till Hasse & Tage. I anslutning till denna vill vi gärna fördjupa oss ännu mer i de båda legendarernas värld, förklarar Kajsa Jönsson.

Samtalen som spelas in för att publiceras i nya podden Humorkunskap är gratis och öppna för alla tack vare stöd från Sten K Johnsons stiftelse i Lund. Biljett kan laddas ner från Lund Comedy Festivals hemsida: Lund Comedy Festival

Kontakt:

Cecilia Nebel, journalist och samtalsledare, Nebel Media, mobil: 0706-912322, cecilia.nebel@nebelmedia.se

Kajsa Jönsson, VD Anagram, mobil: 073-3921800, kajsa.jonsson@anagram.se

Programmet

Måndag 28 augusti kl 12-13
Tema: Humor och politik
Medverkande: Forskare: Joanna Doona, doktor i medie- och kommunikationsvetenskap.
Komiker: Dilan Apak & Moa Lundqvist

Hur mycket skämt tål Donald Trump egentligen? Och vilket samhälle får vi om komiker inte tillåts häckla politikerna? Hur gör en satiriker humor av verkligheten och vad säger forskningen om humorns betydelse för det politiska samtalet och demokratin? Välkommen till att rafflande lunchsamtal där vi synar makten och och vrider och vänder på ämnet humor och politik.

Onsdag 30 augusti kl 12-13
Tema Humor och medicin

Medverkande: Forskare: Bo Norrving, professor i neurologi
Komiker: Lena Frisk.

Vad får oss att skratta? Och hur mår vi då? Vad händer i hjärnan och kroppen? Är det sant att ett gott skratt förlänger livet? Är komiker friskare än andra? Och hur gör man humor som får andra att lägga av ett asgarv? Välkommen till dagens lunchsamtal som kanske gör dig både klokare och friskare - och definitivt gladare.

Torsdag 31 augusti kl 12-13
Tema: Humor och historia
Medverkande:
Forskare: Håkan Jönsson, docent i etnologi.
Komiker: Fredrik Lindström, programledare, komiker, författare mm.

Humorn har också en historia. Vissa tider har vi hyllat clownen, andra den spirituelle konversatören. Hur har humorn funkat som klassmarkör och maktmedel och vilken betydelse har den haft genom historien? Finns det humor som överlevt genom alla tider? Möt etnologen Håkan Jönsson och ”populärhistorikern” och dialektexperten, tillika tv-profilen och På Spåret-programledaren, Fredrik Lindström, i ett upplysande samtal som både blickar bakåt och framåt.

Fredag 1 september kl 12-13
Tema: Humor och musik
Medverkande: Forskare: Sven Kristersson, estradör, kompositör och musikprofessor.
Komiker: Henrik Widegren, läkare, sångare, ”Absolute Landsting”.

Kan musik var rolig utan ord? Och förstår vi det roliga i musik som skrevs för länge sedan? Är Dur verkligen glatt och hur uppfattas den roliga musikern den dagen hen vill vara seriös? Räkna med en fartfylld lunch där vi varvar lunchmackan med allsång och sjukt rolig pop. Vi avslutar med ett musikaliskt lyckopiller.

Lördag kl 11.30-12.15 (Obs tiden!)
Tema: Hasse & Tage special
Medverkande: Kalle Lind, komiker, Sofie Bergkvist, utställningsansvarig på KulturenSofi Landström (Hasse Alfredssons dotter)

Vi plockar godbitarna ur Hasse & Tage-utställningen på Kulturen och pratar om komikerduon som lagt grunden för den svenska humorscenen. Möt komikern Kalle Lind, Hans Alfredsons dotter Sofi Landström och Sofie Bergkvist, utställningsansvarig på Kulturen, i ett samtal om humor och politik, humor och språk, och humor som roat generationer. Perfekt upptakt till den nyskrivna hyllningsshowen till Hasse & Tage som spelas på AF- stora salen kl 13 och 15.30, samma dag.

Anagram är ett oberoende produktionsbolag verksamt inom film, TV, webb och livescenen.  Med stort engagemang, nyfikenhet och en rejäl portion nyskapande samarbetar vi med de bästa kreatörerna, manusförfattarna, regissörerna och produktionsteamen som finns att hitta. Vi älskar det vi gör och räds inte utmaningar. Det är roligast så!