Kaspersky Lab

Topplistan för datorvirus mars 2008

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2008 13:29 CEST

Kaspersky Lab, ledande leverantör av antivirus- och säkerhetsprodukter, släpper listan för mars månad kring situationen för olika säkerhetshot och datorvirus.

Mars 2008 blev en avvikande månad vad gäller skadlig kod i e-posttrafiken då inga nya skadliga program upptäcktes. Listan för den här månaden innehåller även ett högre antal e-postmaskar än tidigare.

De program som saknas i listorna är bland annat trojan Diehard. De senaste fem månaderna har fler än 150 versioner av programmet upptäckts, varav fem versioner tog sig in på våra listor. Epidemin tydde på att någon förberedde upprättandet av ett stort botnät. Men nu har utskicken av Diehard upphört. Innebär det att botnätet har skapats? Det får vi klarhet i under den kommande månaden.

Den gamla trotjänaren NetSky.q hamnade på första plats i listan även den här månaden, och Mydoom.m tog sig till andra plats efter att ha klättrat nio placeringar. Inte sedan 2004 har kampen mellan de båda maskarna varit så jämn. Imponerande är också utvecklingen för Mytob.t – en annan mask som var vanlig 2004–2005. Den klättrade tio steg till femte plats.

Det enda program som kan betecknas som nytt i hela topplistan är ytterligare en trojan. Small.hsl dök upp för en månad sedan och tog sig direkt till femte plats. I mars klättrade den en placering, och den kan komma att klättra ytterligare i listan. Alla varianter av Zhelatin (Storm Worm) och Warezov har försvunnit från listorna. Nyxem.e har rasat tio placeringar och finns nu på 13:e plats. Frånvaron av nya epidemier har skapat utrymme för maskarna i NetSky-familjen – under mars har tre av de fem programmen i familjen åter tagit sig in på listan.

Som helhet har mars varit den lugnaste månaden på ett bra tag. Det ger som vanligt en oroande känsla av att det här kanske är lugnet före stormen. Andra skadliga program utgjorde 3,36 procent av all skadlig kod i e-posttrafiken, vilket visar att ett antal andra maskar och trojaner också är aktiva.

Nedan visas topplistan över källor för infekterade e-postmeddelanden i mars:
1 Email-Worm.Win32.NetSky.q (37.39%)
2 Email-Worm.Win32.Mydoom.m (9.75%)
3 Email-Worm.Win32.NetSky.d (7.19%)
4 Trojan-Downloader.Win32.Small.hsl (6.48%)
5 Net-Worm.Win32.Mytob.t (5.99%)
6 Email-Worm.Win32.Scano.gen (5.80%)
7 Email-Worm.Win32.Bagle.gt (4.35%)
8 Email-Worm.Win32.NetSky.aa (4.08%)
9 Email-Worm.Win32.NetSky.y (3.89%)
10 Email-Worm.Win32.Bagle.gen (1.91%)
Gå till hela listan: www.viruslist.com/en/analysis?pubid=204791993