Phone House

Topplistan: Nya färger säljer bra

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 16:08 CET

De drivande faktorerna för utbyte verkar vara nya färger och tunnare modeller. Det är Nokia 6131 som säljer allra bäst för tillfället.

Januari och februari är traditionellt sett ganska lugna månader och i år är inget undantag efter rekordförsäljning under julmånaden. Volymen är lägre, men det finns ändå några modeller som sticker ut ur mängden.

- När Nokia 6131 släpptes i två nya färger den 25 januari började den säljas i stora volymer och har på endast sex försäljningsdagar tagit sig in på en åttonde plats på topplistan, säger Johan Paulsen Järnliden, Marknadschef på The Phone House.

På listan kan man notera att det även går bra för billiga kontantkortstelefoner och att Sony Ericsson fortfarande dominerar listan . Det är intressant att Sony Ericsson K750i fortfarande står sig så bra i konkurrensen och ligger i topp på listan månad efter månad.

En trend på marknaden är tunna mobiler som lanseras från alla leverantörer i olika varianter.

- Tunna mobiler verkar vara på modet allt sedan Motorola Razr släpptes för något år sedan, säger Johan Paulsen Järnliden, Marknadschef på The Phone House.

"TIO I TOPPLISTAN" - THE PHONE HOUSE januari 2006
ANTAL ENHETER (december månads placering inom parentes)

1. (1) Sony Ericsson J100i med kontantkort (vit)
2. (2) Sony Ericsson K750i med 2.0 mpix och MP3 (röd, svart)
3. (3) Samsung X650 med kontantkort, VGA-kamera och MP3 (rosa, svart)
4. (5) Sony Ericsson K800i 3G med 3.2 mpix och MP3 (brun, vit, svart)
5. (7) Nokia 5140i, Stöttålig med VGA-kamera (svart)
6. (4) Nokia 1600, med kontantkort (svart)
7. (9) Sony Ericsson K610i 3G med 2.0 mpix och MP3 (silver, röd)
8. (NY) Nokia 6131 med 1,3mpix och MP3-spelare (svart, guld, rosa)
9. (8) Sony Ericsson W710i med 2.0 mpix och MP3 (lila)
10. (10) Sony Ericsson W810i med 2.0 mpix och MP3 (svart)

För mer information vänligen kontakta:
Daniel Lindholm, vice VD, 08-615 40 96, 070-788 47 00, daniel.lindholm@phonehouse.se
Johan Paulsen Järnliden, Informationsansvarig, 08-615 40 65, 0708-29 24 75, johan.jarnliden@phonehouse.se

The Phone House (tidigare hette vi GEAB The Phone House) är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoni och står för cirka 13 procent av den svenska marknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har drygt 300 anställda och 81 butiker i Sverige. Våra ägare är The Carphone Warehouse, Europas största affärskedja inom telefoni och noterat på Londonbörsen. I Europa går de drygt 2000 butikerna under namnet "The Phone House".

I USA går kedjan under namnet Best Buy Mobile och är en 50/50 joint-venture mellan Carphone Warehouse och Best Buy.