Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Toppnamn i Svenska islandshästsförbundet till Wångens styrelse

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 07:15 CEST

Ordföranden för Svenska islandshästförbundet, riksdagsledamoten Göran Montan, väljs in som ny ledamot i Wången AB. Efter mångårig samverkan med islandshästsporten förstärker
travsportens riksanläggning Wången också kopplingen till islandshästsporten.

­- Vi är väldigt glada att kunna välja in Göran Montan i styrelsen. Han är kompetent och erfaren och det är så klart extra viktigt med hans engagemang i Svenska islandshästförbundet. Det är ett viktigt steg för Wången och det gagnar också islandshästsporten som nu än tydligare kan vara med och vidareutveckla Wångens verksamhet, säger Ulf Hörnberg, ordförande i Wången AB.

Göran Montan är 67 år gammal, gift samt far till tre döttrar. Han är egenföretagare inom islandshästbranschen sedan 1990 och är nu inne på sin andra period som ordförande för Svenska islandshästförbundet, SIF, där han också verkade under åren 2004-2008. Göran Montan är riksdagsledamot för Moderaterna sedan 2006, för Skåne läns norra och östra distrikt, gamla Kristianstads län och har dessutom en mångårig karriär som tävlingsryttare med några SM- medaljer i bagaget, dock inget guld.

- Nej, guldmedaljerna har döttrarna ordnat! Att bli invald i styrelsen för Wången AB är ett erkännande av ett långvarigt och konstruktivt samarbete mellan Wången och SIF. Jag ser fram emot att arbeta
tillsammans med en kunnig och erfaren styrelse och vill bidra med den erfarenhet som jag tar med mig, säger Göran Montan.

- Wången är ju travsportens riksanläggning, men vi ser oss gärna som islandshästsportens riksanläggning då en tredjedel av de som utbildar sig hos oss gör det för en framtid med islandshästen i fokus. Jag är glad att vi nått så här långt, säger Johan Sundberg, vd Wången AB.

Styrelsen i Wången AB består av: ordf Ulf Hörnberg, generalsekreterare för Svensk travsport (ST); vice ordf Stefan Johansson, vd Hästnäringens nationella stiftelse; Lena Engström, utbildnings- och näringschef ST; Staffan Osterling, generalsekreterare Travtränarnas riksförbund; Kerstin
Peterson-Brodda, ordf Skånska travsällskapet; Pocke Nilsson, entreprenör Åre; Leo Nilsson, Krokoms kommun; Göran Montan, ordf SIF; Malin Connysson, personalrepresentant.

För mer information, kontakta:

Johan Sundberg, vd Wången AB, 070-641 74 01

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).