Svenska Handelsbanken AB

Topprankad förvaltare tar hand om Handelsbankens nya Indienfond

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 14:26 CET

Handelsbankens nya Indienfond har startat över förväntan.
- Vi visste att intresset var stort, men vi hade inte riktigt räknat med den här kundtillströmningen, säger Joachim Spetz, VD för Handelsbankens Fonder.
Uppdraget att förvalta fonden har gått till DSP Merrill Lynch, en av de mest framgångsrika förvaltarna i Indien de senaste fem åren

DSP Merrill Lynch är en gren av globala kapitalförvaltningsbolaget Merrill Lynch.

- Det är roligt att nu kunna lansera Indienfonden och dessutom kunna erbjuda en så erfaren och välmeriterad förvaltare. Indien är en oerhört spännande marknad som drivs av långsiktiga investeringsteman som demografi, inhemsk konsumtion och infrastrukturinvesteringar, säger Joachim Spetz.

Indien är på väg att bli en av de största ekonomierna i världen. Tillväxten har legat mellan 5 - 7 procent per år sedan ekonomin avreglerades 1991. Förutsättningarna för en positiv tillväxt framöver är också goda: Indien har cirka 1,1 miljarder invånare och med en stigande välfärd, blir medelklassen hela tiden en allt större del av befolkningen.

Handelsbankens Indienfond är en aktiefond som placerar i indiska aktier och aktierelaterade värdepapper. Fonden har som mål att långsiktigt nå en värdetillväxt som överträffar genomsnittet på den indiska aktiemarknaden.

Indienfonden är en högriskfond och passar den som vill komplettera sitt fondsparande med en placering på en stark tillväxtmarknad.

- Intresset för fonden är mycket stort. Sedan första teckningsdag den 1 mars fram till den 20 mars har vi sålt fondandelar för 241 miljoner kronor, fördelat på de över 12 000 fondkonton som öppnats, säger Joachim Spetz.