Sectra AB

Topprankat amerikanskt sjukhus sluter flerårigt avtal med Sectra

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 10:20 CET

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har slutit ett flerårigt avtal för levererans av system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS) samt service och support till University Hospitals i Cleveland, Ohio. Sjukhuset är bland USAs tio främsta enligt utvärderingar gjorda av Thomson Reuters, ett oberoende undersökningsföretag, och U.S. News and World Report.

University Hospitals i Cleveland, är en av de största vårdgivarna i nordöstra Ohio. Sjukhuset kommer att uppgradera till Sectras senaste PACS-generation, som är optimerad för röntgenkliniker och vårdgivare som samarbetar inom ett stort och geografiskt distribuerat nätverk.

- Vi har alltid satsat på den senaste tekniken och kan därför erbjuda våra patienter vård av högsta kvalité, säger Himanshu Pandya, chef för radiologiverksamheten vid University Hospitals i Cleveland. Vi är mycket nöjda med att nu inleda ett direkt samarbete med Sectra efter att de senaste fem åren använt Sectras PACS, tillägger Himanshu Pandya.

- Som ett av USAs största och modernaste sjukhus ställer University Hospitals höga krav på leverantörer och produkter, säger Tom Giordano, VD för Sectra i Nordamerika. Dessa krav kan vi möta med vår senaste PACS-generation som har fokus på hög produktivitet och effektivt samarbete inom och mellan sjukhus.

För mer information om University Hospitals besök http://www.uhhospitals.org/

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1000 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 50 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.