E.ON Sverige AB

Torbjörn Tärnhuvud ny VD för E.ON Vattenkraft

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 13:00 CET

Torbjörn Tärnhuvud har utsetts till ny VD för E.ON Vattenkraft, det dotterbolag i E.ON Sverige-koncernen som ansvarar för den svenska vattenkraftverksamheten. Han tillträder tjänsten den 1 maj. Torbjörn har varit verksam inom bolaget i 22 år och har sedan 2009 innehaft tjänsten som vice VD.

- Jag är glad att kunna presentera Torbjörn Tärnhuvud som ny VD för E.ON Vattenkraft. Han har lång erfarenhet av verksamheten och har ett stort förtroende bland medarbetarna vilket borgar för en stabil utveckling, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige.

- Jag är väldigt stolt över det här uppdraget, säger Torbjörn. Det är det finaste jobbet man kan ha inom vattenkraftbranschen. Vattenkraften spelar en viktig roll för både energiförsörjning och klimat och vi ska fortsätta att utveckla och förbättra den här värdefulla resursen.

Nuvarande VD Gunnar Larsson lämnar inte koncernen utan kommer från och med maj att ägna hela sin tid till uppdraget som chef för E.ONs internationella vattenkraft.

För mer information kontakta: Jonas Andrén, informationschef E.ON Vattenkraft, 070-519 67 40.

E.ON Sverige ingår i den tyska E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag, med verksamhet i Europa, Ryssland och Nordamerika. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2010 cirka 43 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.