Studieförbundet Vuxenskolan

Torgny Lindgren har fått det

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 08:00 CEST

Vad har kända författare som Sara Lidman, Torgny Lindgren, Bodil Malmsten gemensamt med de unga debutanterna Ronnie Sandahl och Ann-Helén Laestadius? Jo de har alla erhållit Studieförbundets Vuxenskolans författarpris och nu är det dags att nominera årets kandidater.

- De två senaste åren har vi haft förmånen att utse unga debutanter. Författare som gjort avtryck i samhällsdebatten. Ronnie Sandahls "Vi som aldrig sa hora" och Ann-Helén Laestadius "SMS från Soppero" har båda diskuterat kring roller och identiteter. Nu ser vi med spänning fram emot årets nomineringar, säger Britt-Marie Jobacker, sekreterare i juryn.

SVs författarpris har delats ut sedan 1954. Priset skall tilldelas en författare som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd, "mindre orter", och som befinner sig i början av sin karriär. Den nominerade skall ha utgivit något under perioden juni 2008 - juni 2009. Senast den 8:e juni skall nomineringarna vara inlämnade. Priset på 25000 kronor delas ut vid Bok och Biblioteksmässan i Göteborg i september.

- Det är ett stimulerande arbete att ta fram pristagare till SVs författarpris. Vår prioritering av ett författarskap som speglar det som sker utanför de stora städerna gör att vårt pris sticker ut, säger Britt-Marie Jobacker.

För ytterligare kontakt

Britt-Marie Jobacker, sekreterare i juryn, 070 - 855 3082