AB Torque Elite in Sweden

Torque Elite i Flen lanserar ett helt nytt program med hydrauliska verktyg på svenska marknaden

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2014 06:31 CEST

Torque Elite in Sweden AB i Flen fortsätter sin långsiktiga satsning på att bli en helhets-partner till tyngre svensk industri genom att erbjuda ett brett program av produkter och tjänster inom åtdragningsteknik hydrauliska verktyg och lyftutrustning. Sedan verksamheten startade för sex månader sedan har företaget anställt ett flertal medarbetare, invigt nya lokaler och tecknat nya distributörs- och samarbetsavtal. Det som nu sker är en bred produktlansering av en helt ny serie med hydrauliska verktyg under det egna varumärket Torque Elite Hydraulics.

Torque Elite är sedan tidigare distributör för marknadsledande företag som Atlas Copco Tools Sverige och Norbar Torque Tools Ltd. När samarbetet med dessa företag presenterades uttryckte Torque Elites VD Anders Skoog en tydlig målsättning att man skulle fortsätta med en mycket aktiv utbyggnad av produktprogrammet. Det är som ett led i den strategin som den nya serien med hydrauliska verktyg introduceras på marknaden.

• Med det nya produktprogrammet kombinerar vi den höga kompetens vi har inom företaget med kvalitetsverktyg från en väletablerad tillverkare som vi på Torque Elite har lång erfarenhet av att samarbete med. Det är kvalitetsverktyg vi lanserar vilket vår garantitid på 18 månader tydligt signalerar. Bredden på det nya programmet innebär att vi får ännu större möjligheter att erbjuda våra kunder de mest optimala lösningarna. Givetvis är det också glädjande att vi kan höra lanseringen under det egna varumärket Torque Elite Hydraulics, säger Anders Skoog.

Cylindrar, pumpar, domkrafter, avdragare och spridarkilar

Torque Elite Hydraulics omfattar bland annat lågbyggande cylindrar i NSLS-serien (kapacitet 5-150 ton, slaglängd 6-17 mm), kompaktcylindrar i NSCS-serien (kapacitet 10-100 ton, slaglängd 38-62 mm), standardcylindrar i NSSS-serien (kapacitet 5-100 ton, slaglängd 26-360 mm) samt hålcylindrar i NSHS-serien (kapacitet 12-100 ton, slaglängd 8-155 mm). Arbets-trycket ligger på max 700 bar vilket gör att de nya cylindrarna är kompatibla med många andra produkter på marknaden.

Cylindrarna, liksom övriga verktyg, är behandlade med Blacknite vilket är en ytbehandlingsprocess som förbättrar hållbarheten mot slitage samt ökar resistansen mot korrosion. Snabbkoppling TE604 ingår i alla modeller och i det nya produktprogrammet finns också handpumpar, lufthydrauliska pumpar, kompaktdomkrafter, avdragare och spridarkilar. Lanseringen av det nya programmet med hydrauliska verktyg innebär att Torque Elite på kort tid byggt upp ett brett produktprogram som också omfattar momentnycklar, momentförstärkare, elektriska och luftdrivna momentdragare, bultsträckare samt kontroll- och kalibreringsutrustning.  Företagets ambition är att på lite sikt ytterligare bredda produktprogrammet samt fortsätta satsningen på att erbjuda kalibrerings- och servicetjänster samt utbildningar.

För mer information kontakta:

Anders Skoog, VD, AB Torque Elite in Sweden, Tel 070-615 91 90, anders.skoog@torque-elite.se

Mer information om Torque Elite finns på företagets hemsida www.torque-elite.se