Vehco

Toten Transport väljer att utrusta 250 lastbilar med Vehcos mobildatasystem Co-Driver

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2012 12:00 CEST

Gjøvik, Norge 2012: Vehco Group - marknadsledare inom fordonskommunikation - har fått uppdraget att under 2012 utrusta 250 lastbilar hos Toten Transport i Norge med sitt mobildatasystem Vehco Co-Driver.  Tack vare en flexibel och modern produkt i kombination med gedigen branschkunskap och lokal närvaro i Norge, vann Vehco affären i skarp konkurrens med flera andra stora FMS-aktörer.

Toten Transport har valt att utrusta sina bilar med Co-Drivers lätthanterliga handhållna enhet och installerar tjänster som Sparsam körning, Orderhantering, Spårning, Positionering och Snabbmeddelanden. Funktioner som gör att Toten Transport kommer att kunna effektivisera sin verksamhet på flera plan både på kontoret och ute i lastbilarna. Med Co-Driver kan chaufförerna på ett enkelt och effektivt sätt både ge och ta emot kontinuerlig information om ordrar och leveranser.

Toten Transport är ett företag som tar miljön på stort allvar och kommer nu med hjälp av Co-Drivers funktioner för bränsleuppföljning och Sparsam Körning att arbeta aktivt med att reducera sina utsläpp och driftkostnader.

"Vi hade behov för att byta ut vårt tidigare mobildatasystem i våra bilar och behövde en stabil plattform som motsvarar våra högt ställda produktions- och miljökrav. Med Vehcos lösning räknar vi med att kunna sänka våra utstläpp med 5-10%. Vi valde Vehco eftersom de är en stabil aktör som kunde visa upp väldokumenterade resultat, säger Morten Skjoldal, IT Chef, Toten Transport.

"Vi är mycket stolta över att ha fått Toten Transport som kund och ser fram emot ett långt och bra samarbete. Vehco kommer med all säkerhet att leva upp till deras krav på stabilitet, driftsäkerhet och brukarvänlighet, säger Tore Nestaker, Säljchef Vehco Norge.

Fakta Toten Transport: Toten Transport har vuxit snabbt och blivit en betydande aktör på den norska och internationella marknaden. Idag har de över 250 bilar som kör i Norge, Norden och Europa. Företaget sysselsätter 480 personer och omsätter ungefär 750 miljoner.

Fakta Vehco Group: Vehco utvecklar och marknadsför fordonskommunikationssystem för transportbranschen med syfte att ge minskade bränslekostnader, effektivare orderhantering, transporter och godshantering. Idag består gruppen av 120 anställda i 6 länder med med mer än 30 000 installerade fordon.

Kontakt: Tore Nestaker, Säljchef Vehco Norge

tore.nestaker@vehco.com

tel. +47 413 95 414

På Chalmers Entreprenörskola 2001 drogs Vehco igång av tre studenter och en idégivare. Genom hård entreprenörsanda växte Vehco snabbt och har de senaste åren uppvisat en tillväxt på 50 procent per år och Vehco är klart marknadsledande. Målgruppen är främst åkerier, lastbilscentraler och andra transportintensiva företag. Genom installation av Vehcos mobila systemlösning Co-Driver minskar åkerierna bränslekostnaderna och administrationen kraftfullt. För lastbilscentralerna innebär digital orderhantering med Co-Driver att det administrativa arbetet effektiviseras vilket leder till besparingar. Vehcos kunder finns i hela Sverige och i allt fler europeiska länder. Företaget har över 40 anställda som arbetar med försäljning, kundstöd, leverans och produktutveckling. Läs mer om vår historia, hur vi jobbar och vad vi tror på genom att klicka i menyn här till vänster. Det är Vehco som visar vägen. Till lägre bränsleförbrukning. Till effektivare orderhantering. Till säkrare transporter. Och, till bättre lönsamhet.