Flyinge AB

Totilas på Flyinge!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 15:28 CET

Hingsten Totilas, världens genom tiderna mest framgångsrika dressyrhäst, tre gånger världsmästare, tre gånger världsrekordhållare står nu inför en världsomfattande avelskarriär.

Flyinge AB kommer som en av tre aktörer i Sverige, att under avelssäsongen 2011 kunna erbjuda sina stoägare tillgång till frusen sperma från Totilas.

92 % dräktighet
För att säkerställa bästa möjliga dräktighetsresultat kommer de tillgängliga doserna att i huvudsak användas till ston på Flyinges egen seminstation, Färs och Frostahallen. Under förra året var dräktighetsprocenten 92 % hos de ston som seminerades där.
För ytterligare upplysningar och bokning av inseminering med Totilas kontakta Avelschef Karl-Henrik Heimdahl via e-mail: karl-henrik.heimdahl@flyinge.se

Samarbete med Schockemöhle
I samarbetet med Paul Schockemöhle ingår även en ung hingst som ställs till Flyinges förfogande under avelssäsongerna 2011 och 2012. Hingsten Concalido, tre år gammal, e. Contendro I – Calido I – Silvio I. Den köptes av Paul Schockemöhle efter att den i höstas blev godkänd i Oldenburg International, dvs Oldenburgs hopphästprogram. Concalido imponerade vid sitt godkännande med att vara en stor Contendro son (170 cm) av utmärkt typ och modell, och med en utmärkt hoppinställning och mycket stor hoppkapacitet. Concalido kommer nu att visas vid bruksprovet för att få ett svenskt godkännande.